Sivustolla käytetään verkkokaupassa oleellisia sekä kolmannen osapuolten evästeitä. Kolmannen osapuolten evästeitä käytetään tilastojen keräämiseen sekä kävijän käyttäytymisen seurantaan, minkä avulla voimme parantaa käyttäjäkokemusta.
Myynnin kehittäminen on fiksuinta pohjustaa faktaan — tästä asiasta voimme varmasti kaikki olla samaa mieltä. Faktaa saadaan tekemällä esimerkiksi markkinakartoitus, jossa potentiaalisilta asiakkailta kysytään, mitä he haluavat ostaa.
Mihin teillä perustetaan myynnin kehittäminen? Nykyisessä markkinatilanteessa todella harva pystyy heijastamaan tulevaisuuden kehitystä menneeseen — maailma muuttui kertaheitolla koronan myötä.
Yritykset astelevat tuntemattomilla teillä, eikä karttaa ole. Osa pitää sormia ristissä ja silmiä kiinni, osa tekee alkukartoituksen ja suunnitelman pohjatakseen kehityshankkeensa siihen. Mitä arvelet, kumpi menestyy paremmin?
Markkinakartoitus ja kontaktointi — mitä hyötyjä ja haittoja?
Meillä Snuupilla tehdään kartoitustyötä mm. kontaktoimalla potentiaalisia ostajia. Tämä on erinomainen tapa selvittää esimerkiksi nämä asiat:
- spontaani tunnettuus (mitä traktorinvalmistajia tunnet)
- autettu tunnettuus (mitkä seuraavista traktorinvalmistajista tunnistat / onko Traktoreita Oy sinulle tuttu)
- millainen mielikuva potentiaalisilla ostajilla on teistä
- toivottuja ominaisuuksia ja kehityskohteita yleisesti (mitä ominaisuuksia haluaisit traktoreissa olevan, jotta työsi olisi helpompaa tai sujuvampaa)
- hintapiste (jos meillä olisi kuvatun kaltainen traktori, paljonko olisit valmis maksamaan siitä)
- alueelliset erot (tutkimuksesta saatua dataa verrataan alueittain)
- mitä potentiaaliset asiakkaat todellisuudessa haluavat palveluntarjoajalta?
- missä kanavissa potentiaaliset asiakkaat mieluiten näkisivät mainoksianne
Hyödyt ovat selkeät. Pääsemme keskustelemaan suoraan päättäjien kanssa, ja aika usein puhelut venyvätkin aiottua pidemmiksi. Saamme arvokasta tietoa suoraan ostajilta. Potentiaaliset asiakkaat tuntevat olonsa tärkeiksi — heiltä kysytään, mitä he haluaisivat. Hyötyä on myös siinä, että kartoituspuhelun lopuksi voimme kysyä, haluavatko he tavata toimeksiantajan edustajan. Kysymyksen herätteenä voi toimia mm. tyytymättömyys nykytoimittajaan tai kehityksen tarve. Hyötyä saa myös tunnettuuden nostamisessa, sillä puhelinkontakti hyvin tehtynä jää paremmin mieleen kuin meilillä tehty kysely.
Haittoja ei juurikaan ole. Ainoa mikä saattaa tulla kynnyskysymykseksi, on otannan suuruus ja läpikäynnin kustannukset. Jos otanta on iso ja haastattelussa käytettävä kysymyspatteristo on pitkä, hintakin on suhteellisen korkea. Mutta — mieti onko se sittenkin investointi, kun kehitystyötä ei tarvitse tehdä arvaamalla ja myyntiin saadaan samalla tapaamisia?
DIY Markkinakartoitus, mitä pitää ottaa huomioon?
On ihan ok ottaa tästä vinkit ja tehdä homma itse, jos siihen on aikaa (harvalla on aikaa ottaa se 500 puhelua järkevässä aikajänteessä). DIY Markkinakartoitus, eli tee-se-itse-meiningillä tehtynä, on kuitenkin ihan mahdollista. Nämä sinun pitää ottaa huomioon:
- Mieti, mihin teillä on resursseja, myös osaamista.
- Meillä otetaan päivässä satoja puheluita. Riippuen kohderyhmästä, voit joutua tavoittelemaan päättäjää useamman kerran. Jos haluat saada vaikka 50 haastattelua tehtyä, ja keskimäärin saat päättäjän kiinni viidennellä soittyrityksellä, tarkoittaa se siis 250 puhelua. Onko teillä oikeasti aikaa siihen?
- Mitä sudenkuoppia myynnissänne on tällä hetkellä?
- Uuden palvelukokonaisuuden tuominen ei auta, jos porukka ei tee aktiivista myyntiä.
- Onko järjestelmät kunnossa — jos yhtäkkiä tulee 20 liidiä (kiinnostunutta asiakasta) soitoista, mihin ne laitetaan ylös ja kuka ne hoitaa?
- Jos asiakas menee kotisivuillenne katsomaan kuka häntä haastatteli, lähteekö hän pois päätään pudistellen? Kotisivuilla on merkitystä, ihan kaikessa.
- Mitä haluatte tietää?
- Pidä kysymyspatteristo alle kymmenessä kysymyksessä.
- Merkitse kysymyksiin vakiovastaukset. Tämä auttaa datan analysoinnissa.
- Ota avuksi soittojärjestelmä, mikä helpottaa datan käsittelyä ja nopeuttaa soittamista.
- Katso vaikka www.soittolinja.fi mikä on meillä käytössä.
- Aikatauluta soitot kalenteriisi, vasemmalla kädellä silloin tällöin tehtynä hommasta ei tule lasta eikä .. no, ei mitään.
- Mieti eteenpäin. Mitä aiotte tehdä esimerkiksi markkinoinnin suhteen?
- Kun rauta on kuumaa, tao!
Mitä markkinakartoitus maksaa?
Markkinakartoituksen hinta vaihtelee soitettavan kohderyhmän ja otannan perusteella. Hintahaarukka on yleisimmin 1300–8000€ välissä.
Kun meillä teettää markkinakartoituksen, saatte vähintään nämä:
- kattavan raportin vastauksista valmiiksi pureskeltuna
- muistiinpanot vapaista kommenteista ja soittajan ajatuksista per haastattelu
- meidän näkemyksemme pohjautuen saatuun dataan ja omaan kokemukseemme
- kiinnostuneita asiakkaita suoraan myyntiinne, mikäli haastateltavilla on tarvetta
- jatkoehdotukset mm. markkinointiin
Apua saa meiltä. Vuosia puhelimessa töitä tehneet ovat yhden puhelinsoiton tai meilin päässä.
Varaa kalenteriaika maksuttomaan sparrihetkeen tästä.