Sivustolla käytetään verkkokaupassa oleellisia sekä kolmannen osapuolten evästeitä. Kolmannen osapuolten evästeitä käytetään tilastojen keräämiseen sekä kävijän käyttäytymisen seurantaan, minkä avulla voimme parantaa käyttäjäkokemusta.
Koetko, että viestisi ei mene aina ihan perille? Sanotko usein “no en mä sitä noin tarkottanu”? Syynä voi olla, että sanaton viestintä ei oikein toimi. Sen merkitys vuorovaikutuksessamme on kuitenkin huima — itseasiassa jopa 93%.
Ostaisitko sinä artikkelin kuvan mieheltä mitään? Niin, en minäkään. Ehkä meidän oma sanaton viestintä ei ole ihan näin rajua. Saatamme kuitenkin tietämättämme olla itse tuloksekkaan myynnin ja viestinnän pahin este.
Albert Mehrabianin kuuluisan tutkimuksen mukaan sanaton viestintä käsittää jopa 93 prosenttia kaikesta viestinnästämme. Sen merkitys korostuu varsinkin silloin, jos joudumme tekemään päätöksiä.
Sanaton viestintä on läsnäoloa
Viestintä on aina myyntiä. Myynti on aina viestintää. Myyt joko ajatuksiasi, tuotteitasi tai palveluitasi.
93 prosenttia viestinnästämme voi kiteyttää yhteen sanaan: läsnäolo. Paras valttikortti myynnissä on saada asiakas tuntemaan, että välitämme hänestä ja hänen ongelmistaan. Väitän, ettet käytä sanatonta viestintää täyteen potentiaaliin.
Pohdimme Viestintävahvistimen Jarkko Ambrusinin kanssa Viestinnän Vierihoitoa ‑podcastissa sanattoman viestinnän merkitystä erityisesti myynnissä. Turinat venyivät taas, joten heitä takki niskaan ja lähde tunnin lenkille kanssamme.
Löysimme ainakin 8 vinkkiä, miten sanatonta viestintää on helppo kehittää – jo tänään.
Vinkit sopivat kuitenkin myös kaikkiin vuorovaikutustilanteisiin: kokouksiin, neuvotteluihin, tiimipalavereihin, parisuhteeseen ja lastenkasvatukseen. Kyllä, tällä kertaa parannettiin koko maailmaa.
Jos nimittäin osaat kommunikoida tehokkaasti kolmevuotiaan uhmaikäisen kanssa tai et ärsytä sanattomalla viestinnälläsi kumppaniasi 15 vuoden suhteen jälkeen, olet jo aika pitkällä.
Jos voit vaikuttaa 93% mahdollisuudella tulokseesi positiivisesti – älä nyt ainakaan jätä sitä tekemättä
Vinkit voivat kuulostaa yksinkertaisilta. Mutta niin tehokkaat konstit yleensä ovatkin!
- Vain 7 prosenttia viestinnästä on sanallista. 93 prosenttia on sanatonta: eleitä. ilmeitä, äänenpainoja. Keskity niihin, jos haluat vahvistaa viestintäsi tehoa.
- Jos elekieli ei tue positiivista sanomaa, viesti ei ole positiivinen. Ammattilainen päättää heti aamusta, millä fiiliksellä hän tänään viestii muille.
- Kivijalkaliikkeissä ei riitä, että tervehtii. Osoita elein ja ilmein, että olet saavutettavissa ja läsnä tarvittaessa. Älä juokse asiakkaita karkuun!
- Videomiiteissä video päälle, jos suinkin mahdollista. Sano syy, jos se ei ole mahdollista. Jos olet koko ajan omat kasvot piilossa, toiset alkavat tehdä tulkintoja tekemistäsi. Ne eivät välttämättä ole positiivisia.
- Anna jakamaton huomiosi vuorovaikutustilanteessa. Ole läsnä toiselle. Älä räplää tietokonettasi tai pidä auki muita viestintäkanavia, kun keskustelet jonkun kanssa.
- Arvosta toisen aikaa. Sano suoraan, jos toisen tarjoama viesti ei kiinnosta. Ajan arvostaminen tarkoittaa myös ajoissa olemista sovituissa kohtaamisissa. Pidetään kiinni agendasta ja ollaan kunnioittavia toisia kohtaan.
- Eri viestintäkanavat vaativat erilaista lähestymistapaa. Älä oleta, että olet automaattisesti tähtimyyjä puhelimessa, jos olet aiemmin ollut huippu kasvokkain. Harjoittele.
- Epävarmuus kuuluu viestinnässä. Jos et itse usko, että kylmäsoitto voi johtaa haluttuun tulokseen, ei sitä usko vastaanottajakaan.
Saavuta viestinnän ja myynnin tavoitteesi pieniä asioita korjaamalla
Uuden vuoden alussa meillä jokaisella on todennäköisesti uudet tavoitteet ja seurattavat mittarit tälle vuodelle. Jos viime vuonna kaikki ei ole mennyt putkeen tai haluat muuten parantaa tulostasi, kannattaa kokeilla tehdä asioita hivenen eri tavoin kuin aiemmin.
Entäpä jos käyttäisinkin viisi minuuttia aamulla harjoitellakseni sanatonta viestintääni? Entä jos antaisin hymyn kuulua puheestani? Entä jos muistaisin asiakastani jollain pienellä, odottamattomalla yllätyksellä?
Sellaisiin tuloksiin meistä jokainen olisi varmasti tyytyväinen. Vai?