Liidi, oi liidi, missä olet? Liidituotannon ABC

Liidi tarkoittaa potentiaalista asiakasta. Mistä liidejä voi saada, mitä hyötyä liidituotannon ulkoistamisesta on ja mitä se maksaa? Kerromme vinkkejä liidien saamiseen itse tai kumppanin kanssa.

Liideistä on puhuttu modernissa myynnissä jo pitkään. On olemassa kokonainen asiakasryhmä, jolla on tiedostettu tai tiedostamaton tarve ostaa tarjoamasi palveluita. Nämä asiakkaat eivät silti välttämättä tunne sinua. Mikä avuksi?

Liidituotannon järkeistäminen, organisointi ja käytäntöönpano on erittäin kustannustehokasta oikeilla työkaluilla ja oikeiden kumppaneiden kanssa. Liidejä voidaan saada puhelinkontakteista, somesta, kotisivusisällöstä tai vaikkapa puskaradiosta.

Mistä sitten tietää, mikä tapa on itselle paras? Myös tähän - kuten moneen muuhunkin myynnin asiaan - pätee sama lainalaisuus: yksittäiset keinot eivät tehoa, ellei kokonaisuus ole kunnossa.


<p>Liideissä liikkuu valtava määrä kauppaa. Löydätkö sinä itse kaikki liidit?</p>

Liideissä liikkuu valtava määrä kauppaa. Löydätkö sinä itse kaikki liidit?

Liidejä kotisivuilta

Kotisivut ovat yksi yrityksen tärkeimmistä käyntikorteista ja informaation lähteistä. Todella monet seuraavat kävijöitä, mutta loppujen lopuksi jalostamattomat numerot ovat vain kiva tietää-infoa. Voit aloittaa numeerisen tiedon jalostamisen seuraavilla kysymyksillä: Miksi he käyvät sivuillasi? Mitkä asiat siellä kiinnostaa? Miten saat ihmiset ottamaan sinuun yhteyttä?

Kotisivujen kävijäseurantaa tarkempi ja liidituotannon kannalta huomattavasti parempi ratkaisu on markkinoinnin automaatio. Kerroimme esimerkiksi Vine-palvelusta aiemmassa artikkelissa, jonka ansiosta me Snuupillakin olemme lisänneet asiakkaita hurjasti - maksamatta lystistä kuitenkaan maltaita.

Markkinoinnin automaation logiikka on simppeli: kotisivuilla tunnistetaan kävijä, kävijä tekee tiettyjä asioita tarpeeksi paljon, hänestä nostetaan liidi myynnin sähköpostiin. Voit itse määritellä, mitä asioita kävijän pitäisi kotisivuilla tehdä, jotta hän olisi teille potentiaalinen ostaja. Snuupilla joidenkin asiakkaiden kohdalla esihaastattelemme kotisivuilta tulleet liidit, jolloin sinulle luonnollisesti lähetetään vain ne, jotka ovat oikeasti ostamassa.

Myös sisältö merkitsee. Saako kävijä sivuiltasi arvokkaita vinkkejä tai infoa? Onko teillä hinnasto vertailun avuksi esillä? Onko sisältö sellaista, mikä kuvastaa teitä yrityksenä? Yksi paras vinkki minkä itse olen kuullut, on kysyä itseltäsi: miksi meillä on kotisivut? Määritä siis tavoitteet ja sen perusteella sisältö.


Ulkoistettu markkinakartoitus

Tiedätkö varmasti kaikki kohderyhmäsi potentiaaliset ostajat? Tiedät ehkä määritteet, eli onko kohderyhmäsi kohteella töissä vaikkapa yli 50henkilöä, missä he sijaitsevat, mikä on liikevaihto. Tämä on hyvä asia - se kertoo, että olet selvittänyt tarkemmin kohderyhmääsi. Tiedätkö kuitenkaan kohderyhmän tämän hetken tarpeista?

Kun kohderyhmä on määritelty, löytyy usein jopa yllättäviäkin tahoja, joilla voisi olla kiinnostusta palveluillesi. Me teemme päivittäin erilaisiin kohderyhmiin markkinakartoitusta, jonka tavoitteena on selvittää suuresta massasta potentiaaliset ostajat. Kysymme kysymyksiä, jotka kertovat sinulle mahdollisimman paljon asiakkaasta. Usein kysymme vielä kartoituksen päätteeksi, haluaako hän tavata teidät tai saada muuta lisäinfoa.

Voit tietysti tehdä markkinakartoitusta myös itse. Jos teet kartoituksen itse, mieti tarkkaan kohderyhmäsi. Kohderyhmän valintaan kannattaa tehdä pientä liikkumavaraa, esimerkiksi henkilöstömäärän suhteen. Mieti kriteerisi tärkeysjärjestykseen, ja jousta vähemmän tärkeissä. Kontaktointilistaa voit hakea erilaisista asiakastietojärjestelmistä, kuten LeadCloudista tai suoraan Asiakastiedosta. Voit myös pyytää meitä ottamaan listan sinulle valmiina Excel-tiedostona. Listan hinta meiltä otettuna maksaa pituudesta ja jalostamisen määrästä riippuen 75-250€.

Markkinakartoituksessa spiikki on myös tärkeä. Meillä Snuupilla käytetään hyväksihavaittua runkoa, joka toimii lähes kaikissa toimialoissa. Tärkeimpiä vinkkejä spiikin tekoon on lähtökohtien mietintä, mitkä ovat tavoitteesi ja mitä haluat kohteesta tietää. Jos haluat apua hyvän spiikin tekoon, voimme auttaa.



Liidejä somesta

Kovin kohkataan nyt sosiaalisesta mediasta. On harhaluulo, että yrityksellä pitää olla kaikki sosiaalisen median kanavat käytössä. Siihen, missä somessa sinun pitäisi näkyä, löytyy vastaus kysymyksestä: missä kohderyhmäsi liikkuu? Muista kuitenkin, että työnimikkeestämme huolimatta olemme kaikki pohjimmiltamme kuluttajia.

Pienyrittäjän kannattaa myös miettiä, mihin resurssit riittää. Monet meille someylläpidon ulkoistaneista sanovat suoraan, ettei aika yksinkertaisesti riitä päivittelemään Facebookkia tai Linkediniä. Tämä on ihan normaalia, eikä asiassa ole mitään hävettävää. Tärkeintä on, että sosiaalista mediaa pidetään yllä niissä kanavissa, missä potentiaaliset asiakkaat liikkuvat.

Esimerkiksi, jos sinulla on trendikkäitä koruja myynnissä, uskoisin Instagramin ja Facebookin olevan pääasialliset somet. Jos taas myyt asiantuntijapalveluita, paikkasi on Linkedinissä. Itsestään kannattaa pitää meteliä, muuten jäät kilpailijoiden jalkoihin.

Entäs ne liidit? Osallista seuraajiasi. Kysy kysymyksiä. Ohjaa ottamaan yhteyttä. Jos huomaat, että joku tykkäilee, jakaa ja kommentoi ahkerasti, ota hänet huomioon lähettämällä vaikka viesti.



Messut ja muut tapahtumat

Messut ja tapahtumat muutenkin ovat liidien kultakaivoksia. Messuilla pääsääntöisesti liikkuu asiasta kiinnostuneita henkilöitä. Älä jää piiloon messupöydän taakse puhelin kourassa, vaan tervehdi ihmisiä innostuneesti. Kuka tietää, seuraava ohikulkija saattaa olla seuraava iso diilisi!

Pidä käyntikortteja ja esitteitä matkassa. Kerro tarjonnastasi, mutta kysele ensin. Messuilla erotut sillä, että kartoitat keskustelukumppanisi tarpeen ytimekkäästi ja kerrot, miten sinun tuote tai palvelu voisi ratkaista hänen ongelmat. Käy kiertämässä osastoilla, saat hyviä vinkkejä omaan ulosantiisi mutta kiertely mahdollistaa myös mielenkiintoisten uusien kontaktien luomisen.

Jos printtituotteet ovat loppu tai mietit mistä seuraavaksi tilaan, suosittelemme ekologista painotaloa Plusprintiä. Hinnat eivät päätä huimaa, tilaukset tulevat ajallaan nopeasti ja materiaaleissa on mietitty myös rakasta Maapalloamme. Heiltä saat kaikki painotuotteet pienistä tarroista suurkuvatulosteisiin.


Liidituotannon ulkoistaminen

Kun mietitään liidituotannon ulkoistamista, tavotteiden määrittely on tärkeintä. Mistä liidejä halutaan, mitkä ovat asiat, jotka kertovat teille kohteen olevan potentiaalinen asiakas.

Seuraavaksi mietitään, mitä pitää tehdä, jotta liidituotanto saadaan käyntiin. Katsotaan yhdessä kotisivut, kohderyhmät ja liidien käsittely kuntoon.

Kumppania valitessa kannattaa miettiä, mikä on budjettinne kuukausitasolla ja millaisia toimenpiteitä pitää tehdä. Jos tarvitsette isomman luokan kotisivuremontin ja kulukatselmuksen, suosittelemme ottamaan yhteyttä hieman isompaan mainostoimistoon. Myös palvelinkustannukset kannattaa huomioida, eroja on nimittäin valtavasti. Yksi parhaimmista edullisimmista palvelimista löytyy kotimaiselta Multimilta (shellit.org). Mainostoimistoistakin meiltä löytyy hyviä suosituksia.

Jos sinulle taas riittää kotisivujen sisällön tarkastelu ja muuttaminen ostopolkua ajatellen ystävälliseksi, me voimme Snuupilla auttaa. Autamme myös liidien saamisessa markkinakartoituksista ja teemme myös paljon somekanavien ylläpitoa.

Budjetti kannattaa katsoa investointina, ei kuluna. Meillä yleisimmin budjetit kuukausitasolla ovat 500-1500€, kun taas isommissa mainostoimistoissa voi hinta nousta isommaksi. Lopullinen hinta riippuu paljon siitä, mitä haluat tehtävän - ja mitä pitää tehdä.

Liidituotannon ulkoistamisessa on paljon hyötyjä. Saat enemmän aikaa työhösi, kun sinulle lähetetään kontaktoitavaksi vain oikeasti kiinnostuneet potentiaaliset asiakkaat. Tekeminen on jatkuvaa ja johdonmukaista, tavoitteet täyttyvät helpommin kuin silloin, kun itse teet "kun ehdit".



Tarvitsetko apua?

Snuup tarjoaa maksuttoman konsultoinnin (1h) startupeille (yrityksen ikä max. 2vuotta).

Palveluistamme tai suosittelemistamme kumppaneista voit pyytää yhteydenottoa jättämällä yhteystietosi alla olevan lomakkeen kautta.