Sivustolla käytetään verkkokaupassa oleellisia sekä kolmannen osapuolten evästeitä. Kolmannen osapuolten evästeitä käytetään tilastojen keräämiseen sekä kävijän käyttäytymisen seurantaan, minkä avulla voimme parantaa käyttäjäkokemusta.
Liidi tarkoittaa potentiaalista asiakasta. Mistä liidejä voi saada, mitä hyötyä liidituotannon ulkoistamisesta on ja mitä se maksaa? Kerromme vinkkejä liidien saamiseen itse tai kumppanin kanssa.
Liideistä on puhuttu modernissa myynnissä jo pitkään. On olemassa kokonainen asiakasryhmä, jolla on tiedostettu tai tiedostamaton tarve ostaa tarjoamasi palveluita. Nämä asiakkaat eivät silti välttämättä tunne sinua. Mikä avuksi?
Liidituotannon järkeistäminen, organisointi ja käytäntöönpano on erittäin kustannustehokasta oikeilla työkaluilla ja oikeiden kumppaneiden kanssa. Liidejä voidaan saada puhelinkontakteista, somesta, kotisivusisällöstä tai vaikkapa puskaradiosta.
Mistä sitten tietää, mikä tapa on itselle paras? Myös tähän — kuten moneen muuhunkin myynnin asiaan — pätee sama lainalaisuus: yksittäiset keinot eivät tehoa, ellei kokonaisuus ole kunnossa.
Liidejä kotisivuilta
Kotisivut ovat yksi yrityksen tärkeimmistä käyntikorteista ja informaation lähteistä. Todella monet seuraavat kävijöitä esimerkiksi Google Analyticsista, mutta loppujen lopuksi jalostamattomat numerot ovat vain kiva tietää-infoa. Voit aloittaa numeerisen tiedon jalostamisen seuraavilla kysymyksillä:
- Miksi he käyvät sivuillasi?
- Mitkä asiat siellä kiinnostaa?
- Miten saat ihmiset ottamaan sinuun yhteyttä?
Kotisivujen kävijäseurantaa tarkempi ja liidituotannon kannalta huomattavasti parempi ratkaisu on markkinoinnin automaatio yhdistettynä tunnistukseen. Tällaisia palveluita ovat mm. Active Campaign, Leadfeeder ja kotimainen Vine. Kaikista edellämainituista saat puolueettoman vertailun meiltä.
Ulkoistettu markkinakartoitus
Tiedätkö varmasti kaikki kohderyhmäsi potentiaaliset ostajat? Tiedät ehkä määritteet, eli onko kohderyhmäsi kohteella töissä vaikkapa yli 50henkilöä, missä he sijaitsevat, mikä on liikevaihto. Tämä on hyvä asia — se kertoo, että olet selvittänyt tarkemmin kohderyhmääsi. Tiedätkö kuitenkaan kohderyhmän tämän hetken tarpeista?
Me teemme päivittäin erilaisiin kohderyhmiin markkinakartoitusta, jonka tavoitteena on selvittää suuresta massasta potentiaaliset ostajat. Kysymme kysymyksiä, jotka kertovat sinulle mahdollisimman paljon asiakkaasta. Kysymme vielä kartoituksen päätteeksi, haluaako hän tavata teidät tai saada muuta lisäinfoa. Tuttu termi, buukkaus, on sinällään hyvä, mutta me viemme sen hieman pidemmälle myyjän näkökulmasta.
Itse tehtynä markkinakartoitus kuulostaa ehkä alkuun helpolta, mutta siihen on syynsä, miksi yritykset ulkoistavat kontaktoinnin ja ihmiset tienaavat elantonsa puhelimessa puhumalla.
Liidejä somesta
Kovin kohkataan nyt sosiaalisesta mediasta. On harhaluulo, että yrityksellä pitää olla kaikki sosiaalisen median kanavat käytössä. Siihen, missä somessa sinun pitäisi näkyä, löytyy vastaus kysymyksestä: missä kohderyhmäsi liikkuu? Muista kuitenkin, että työnimikkeestämme huolimatta olemme kaikki pohjimmiltamme kuluttajia.
Pienyrittäjän kannattaa myös miettiä, mihin resurssit riittää. Monet meille someylläpidon ulkoistaneista sanovat suoraan, ettei aika yksinkertaisesti riitä päivittelemään Facebookkia tai Linkediniä. Tämä on ihan normaalia, eikä asiassa ole mitään hävettävää. Tärkeintä on, että sosiaalista mediaa pidetään yllä niissä kanavissa, missä potentiaaliset asiakkaat liikkuvat.
Messut ja muut tapahtumat
Messut ja tapahtumat muutenkin ovat liidien kultakaivoksia. Messuilla pääsääntöisesti liikkuu asiasta kiinnostuneita henkilöitä. Älä jää piiloon messupöydän taakse puhelin kourassa, vaan tervehdi ihmisiä innostuneesti. Kuka tietää, seuraava ohikulkija saattaa olla seuraava iso diilisi!
Pidä käyntikortteja ja esitteitä matkassa. Kerro tarjonnastasi, mutta kysele ensin. Messuilla erotut sillä, että kartoitat keskustelukumppanisi tarpeen ytimekkäästi ja kerrot, miten sinun tuote tai palvelu voisi ratkaista hänen ongelmat.
Jos printtituotteet ovat loppu tai mietit mistä seuraavaksi tilaan, suosittelemme ekologista painotaloa Plusprintiä. Heiltä saat kaikki painotuotteet pienistä tarroista suurkuvatulosteisiin. Snuupin asiakkaille omat asiakasedut!
Mitä tämä maksaa?
Budjetti kannattaa katsoa investointina, ei kuluna. Meillä yleisimmin asiakkaiden budjetit kuukausitasolla ovat 700‑4500€, kun taas isommissa mainostoimistoissa voi hinta nousta isommaksi. Lopullinen hinta riippuu paljon siitä, mitä haluat tehtävän — ja mitä pitää tehdä.
Liidituotannon ulkoistamisessa on paljon hyötyjä. Saat enemmän aikaa työhösi, kun sinulle lähetetään kontaktoitavaksi vain oikeasti kiinnostuneet potentiaaliset asiakkaat. Tekeminen on jatkuvaa ja johdonmukaista, tavoitteet täyttyvät helpommin kuin silloin, kun itse teet “kun ehdit”.