Markkinoinnin eri tavoitteet

Kaikki tuntevat meidät. Tilauskirja on täynnä. Teemme vain yhdelle tai kahdelle isolle asiakkaalle. Ei ole työvoimaa kasvaa. Ei ole aikaa markkinoida. Ei markkinoinnista ole meille hyötyä. Kuulostaako tutulta? Lue, miten markkinointia voi toteuttaa rasittamatta resursseja liikaa.


Snuupilla käydään läpi satoja yrityksiä kuukausittain eri aihealueiden puitteissa. Usein kontaktoinnin aiheena on asia, joka voisi omalta osaltaan parantaa kohdeyrityksen markkinointia, myyntiä, asiakaskokemusta tai viestintää. Usein vastaus on jokin noista ylläolevista.

Markkinointi käsitetään jostain syystä aina liittymään myynnin kasvuun. Toki se on markkinoinnin yleistetty päätehtävä, mutta muitakin tarkoituksia on.

Markkinointi ja myynti

Lähdetään perusasiasta: myynti pitää yrityksen hengissä. Ilman myyntiä meillä ei ole asiakkaita, ilman asiakkaita meillä ei ole toimivaa yritystä. Eikö niin?


Jos teillä ei ole mahdollisuutta ottaa uusia asiakkaita, tarkastelkaa asiakkaitanne. Ovatko kaikki asiakkuudet sieltä kattavimmasta päästä? Ovatko kaikki asiakkuudet visionne mukaisia? Karsimalla resurssisyöppöjä raivaatte tilaa oman liiketoimintanne kannalta kannattaville asiakkuuksille.


Kun olette selvittäneet ihanneasiakkaanne (mikä siis ei välttämättä ole se tyypillisin asiakas), voitte kohdentaa markkinoinnin juuri siihen kohderyhmään. Miettikää, minkä tasoinen asiakasyritys on, millainen asiasta päättävä elin on, missä ja millä sisällöllä tavoitat ihanneasiakkaasi.

Markkinointi ja rekrytointi

Eikö työporukka riitä tekemään edes nykyisiä asiakkaita? Olemalla piilossa et ainakaan herätä kenessäkään mielenkiintoa laittaa teille (avointakaan) hakemusta. Kohdentakaa tarvittu osaaminen edellisessä kohdassa mainittuun ihanneasiakkaaseen.


Mitä osaamista teiltä puuttuu? Miten voitte ammattitaidon kanssa kilpailla markkinoilla? Entäpä tuote- ja palvelureppunne, onko siellä jotain täydennettävää? Uusi henkilö ja hänen osaamisensa pitää olla investointi, ei kulu. Lautapoikia on maailma täynnä.


Markkinoinnissa voidaan käyttää työnantajamielikuvan kulmaa. Kertomalla työntekijätarinoita ja yrityskulttuuria edistät tämän tavoitteen toteutumista kustannustehokkaasti. Tsekkaa vaikka Snuupin Instagram, siellä näkyy meidän arkeamme. Käytetty raha per postaus? Nolla. Käytetty aika per postaus? 5 minuuttia.


Pidä huolta, että tekeminen on edes epäsäännöllisen säännöllistä. Kertapostaus hymyilevästä Pirjosta ei luo vielä työnantajamielikuvaa.

Markkinointi ja tulevaisuuden turvaaminen

Teettekö vain yhdelle tai kahdelle isolle asiakkaalle töitä? Ei tarvitse siis markkinoida? VIRHE. Nykypäivänä mikään sopimus ei ole taattu. Jos iso asiakkaanne työllistää nyt 10 henkilöä ja kilpailuttaa sopimuksen vuoden päästä, mitä tapahtuu hävitessänne kilpailun? Te uppoatte. Kymmenen henkilöä aloittaa matkansa kortistoon – tai kilpailijalle.


Yrityksen olemassaolosta ilmoittaminen ei tarkoita sitä, että kaikki vastaantuleva asiakasvirta pitäisi ottaa vastaan. Kun teillä on ihanneasiakas ja henkilöstöpuoli kunnossa, voitte rauhassa miettiä markkinoinnin kulmaa, jossa teillä olisi annettavaa.

Markkinointi ja resurssit

Markkinointi mielletään kovin kalliiksi puuhaksi. Tähän vaikuttaa mm. ymmärryksen puute – ymmärrys siitä, mitä markkinointi on.


Markkinointi lähtee yrityksen sisältä: visio, missio, arvot. Näistä kertominen sisäisesti ja porukan sitouttaminen edellä mainittuihin tuo erinomaisen ensimmäisen stepin. Kyllä, ihan oikein luit, ensimmäisenä ei tarvitsekaan pistää tulille kolmen tonnin Google-kampanjaa.


Markkinointia on myös joka ikinen asiakaskohtaaminen, oli kohtaamisessa asiakkaan kanssa sitten sihteeri, myyjä, toimari tai varastomies. Mitä veikkaat kulkevan kuuluisassa puskaradiossa, jos ensin vastaanottovirkailija tiuskii, jonka jälkeen myyjä vähättelee, varastomies katselee tyytyväisenä, kun asiakas roudaa itse kamppeensa, ja reklamaatiotilanteen hoitaa ivanaurulla toimari?


Näillä teeseillä pääset jo pitkälle resurssit huomioivassa markkinoinnissa:

  • miettikää yhdessä, mitä haluatte markkinoinnilla saavuttaa
  • miettikää, mikä on oikea kanava tuloksen saavuttamiseksi, eli missä kohderyhmä liikkuu
  • tutkikaa eri markkinointimahdollisuuksia, myös ilmaisia
  • miettikää, miten mittaatte tuloksia (ilman mittausta hommassa ei ole järkeä)
  • miettikää, kuka on vetovastuussa (vastuuhenkilön nimeäminen on oikeasti tärkeää, ja vastuuhenkilöllä tulee olla käyttää aikaa)
  • onko teillä todella kustannustehokasta osaamista esimerkiksi somen ylläpitoon? Vartti ammattilaiselta, kolme tuntia teiltä?
  • jos käytätte sivuillenne vievää markkinointia, katsokaa, että sivunne ovat kunnossa. 90-luku meni jo. Kurkistakaa kilpailijoidenne sivuille – oletteko vielä mukana kelkassa?

Snuup ja markkinointi

Me ymmärrämme erilaisia haasteita yritystoiminnassa. Osaajia ei löydy ihan tuosta vain, asiakassegmentit voivat olla todella pieniä ja haasteellisia, tuotteistus on vaikea tehdä muuttuvassa markkinassa. Olemme kuitenkin onnistuneesti löytäneet asiakkaillemme uusia kulmia, tuotteistuksen mahdollisuuksia ja auttaneet kustannustehokkaan markkinoinnin luomisessa.


Somen ylläpidon voi ulkoistaa meille, blogien kirjoittamisen voi antaa meidän kynäiltäväksi. Tälläkin hetkellä sisällöntuotantomme tuottaa artikkeleita ja postauksia kauneudenhoidosta talousmaailman pyörteisiin ja kaikkea siitä välistä.


Voimme myös ihan vain juoda kahvit tai käydä lounaalla, jutella hetken puhelimessa tai laittaa viestejä Whatsapissa. Mikä nyt ikinä sinulle sopiikaan.

Jätä soittopyyntö tai ota meihin yhteyttä.