Tehkää nyt joku jotakin jonkin asian suhteen!

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Tuntuuko sinusta, ettei kuitenkaan mitään tapahdu? Liika pohdiskelu, venkoilu, lykkääminen ja selittely voivat ajaa jopa konkurssin partaalle. Näillä vinkeillä otat härkää sarvista ja lisäät myyntiäsi!

Tammikuu on aikaa, jolloin vuoden lopussa tehtyjä suunnitelmia pitäisi pikkuhiljaa alkaa aikatauluttamaan. Usein kuitenkin hyvät ajatukset jäävät pöytälaatikkoon osaamattomuuden, ajan puutteen, yhteisten tavoitteiden hämärtymisen tai muun syyn vuoksi.

Jotain pitäisi kuitenkin tehdä, mutta mitä? Tuntuuko, että tehtävänjako on tehty, mutta mitään ei tapahdu? Annamme muutaman hyväksi havaitun vinkin, miten saatte aikaiseksi tuloksekasta tekemistä ja myynnit nousuun! Tärkeintä on, että koko porukka on sitoutunut tavoitteisiin.



Myynnin ja markkinoinnin vuosikello

Vuosikellossa suunnitellaan otsikkotasolla, mitä tehdään milloinkin. Vuosikellon suunnittelussa voitte nojata aikaisempiin kokemuksiin myynnin silmin katsottuna - onko jokin tuote tai palvelu suositumpi tiettyinä vuodenaikoina, tai lomaileeko suurin osa asiakkaistanne tiettyyn aikaan vuodesta?

Potentiaalisten asiakkaiden tavoittaminen oikeaan aikaan on erityisen tärkeää, vanhoja asiakkaita unohtamatta. Oikean ajankohdan voit päätellä jo olemassa olevasta myyntidatasta.

Esimerkiksi, jos suurin osa myynnistänne tehdään juuri talven kynnyksellä, voisi syksyyn varata panoksia erityisesti markkinointiin. Jos myyntinne on tasaista läpi vuoden, voitte kellottaa myynnin tavoitteiden katsaukset kvartaaleittain ja markkinointipanostukset kvartaalin alkuun.

Tarvitsetko apua vuosikellon tai data-analyysin teossa? Voimme auttaa.


Sisällöntuotanto myynnin buustina

Myyvän tekstin tuottaminen ei tarkoita vain blogien kirjoittamista, vaan myös sosiaalisen median postauksia ja kotisivujen tekstejä/sisältöä. Sisällöntuotanto pitäisi olla jatkuvaa, kiinnostavaa ja auttavaa. Kyllä, auttavaa. Vinkit, maksuton sisältö, ladattavat oppaat ja muu asiakkaitasi auttava sisältö on omiaan tuomaan sivuillesi kävijöitä ja sitä kautta lisää myyntiä.

Sisällöntuotannossa on omat lakinsa, joihin kannattaa perehtyä ennen tuotannon aloittamista. Hakukoneoptimoitu teksti saattaa aluksi tuntua hassulta kirjoittaa, mutta harjoitus tekee mestarin.


Sisällöntuotanto pitäisi olla jatkuvaa, kiinnostavaa ja auttavaa.


Kotisivujen sisällössä pitää ottaa huomioon ostopolku. Älä jätä asioita roikkumaan, vaan ohjaa asiakas yhteystietoihin, oppaan lataukseen tai muuhun relevanttiin, myynnin kannalta optimoituun, sisältöön. CTA-käskyt (Call To Action), ovat tarpeen. Näitä ovat mm. soita, laita viestiä, lataa opas, lue blogi,..

Sisällöntuotanto on hyvä laittaa myös vuosikelloon aiheittain. Mistä aiheesta kirjoitetaan kevätkautena, mistä syksyn tullen.

Apua sisällöntuotantoon saat myös meiltä, kirjoitamme somepostauksia ja blogeja mm. myynnin, talouden, teollisuuden ja kiinteistöalan asioista. Meidän ei tarvitse olla alasi ammattilaisia, vaan voimme haastatella sinua ja miettiä sopivaa tulokulmaa. Tuloksena on asiakaskunnallesi hyödyllinen postaus, joka herättää kiinnostusta!


Sitouta tiimisi tekemään tulosta

Suunnitelmat tehty, tekeminen delegoitu oikeille ihmisille, mutta mitään ei tapahdu? Anna tiimillesi vapaus vaikuttaa suunnitelmaan. Kun työntekijä on itse saanut suunnitella tekemisensä, hän on siihen sitoutuneempi, kuin ylhäältä tai markkinointiosastolta tulleeseen tehtäväjakoon. Mitkä ovat työntekijäsi vahvuudet? Mitkä asiat hän voi hoitaa itse, missä asioissa hän saattaisi tarvita apua. Keskustele työntekijäsi kanssa!

Just do it - ajattelu tekee ihmeitä. Kun suunnitelma on tehty, odota tekemistä. Kannustaminen, palkitseminen ja osallistaminen toimivat tehokkaasti.

Olemme huomanneet, että useimmin tässä kohtaa kompastutaan huonoon tehtävänjakoon tai epäselvään putkeen. Kun yksi ihminen hoitaa oman tonttinsa, asiaa ei välttämättä delegoidakaan seuraavaa vaihetta tekevälle, vaan oletetaan, että joku ottaa kopin. Esimiehen tehtävä on huolehtia, että hommat vedetään maaliin saakka, mutta jätä kuitenkin turha mikromanagerointi pois. Pyydä tilanneraporttia tasaisin väliajoin, ja anna ammattilaisesi hoitaa homma!

Apua yrityksesi sisäisten prosessien suunnitteluun ja jalkauttamiseen? Pirauta, otetaan pullakaffe-treffit!

​​​​​​​

Tavoitteiden toteutumisen seuranta

Hyvä suunnitelma on tehty, ja joku ehkä tekeekin jotain. On aika tehdä tavoitteiden seurantaa. Pysyykö hommat aikataulussa, jos katsotaan tehtyä vuosikelloa? Miten tehdyt asiat ovat vaikuttaneet? Millaisiin tuloksiin on päästy ja miten niitä voisi vielä parantaa? Kaipaako jokin osa-alue ulkopuolista osaamista?

Muista tulosten seurannassa, että moni asia vaikuttaa moneen asiaan. Kuulostaako hölmöltä? Yrityksen persoonan määrittäminen vaikuttaa esimerkiksi sisällöntuotantoon, kotisivujen ilmeeseen ja asiakaskuntaan. Somesuunnitelma vaikuttaa brändiin, myyntiin ja jopa tuleviin rekryihin.

Haluatko apua lankojen yhdistämiseen? Istutaan alas, keksimme varmasti sotasuunnitelman!

​​​​​​​


Snuup auttaa asiakkaitaan monessa mutkassa, antaa vauhtia mäkiin ja avaa ovia uusiin mahdollisuuksiin - budjettisi rajoissa.

Soita tai jätä viesti, sovitaan tapaaminen!