600% investoinnin arvo alle vuodessa – näin se tehtiin
Isännöintipalvelu Isarvo Oy on perheyritys, jossa pohdittiin samaa asiaa kuin monessa muussakin kasvua hakevassa pk-yrityksessä: miten myyntiä tehdään systemaattisesti. Tarve oli tunnistettu ja kipukohdat suhteellisen selvät. Myyntiä kaivattiin lisää, paremmalla hit ratella ja isommalla keskikaupalla.
Myynnissä muutos on ollut merkittävä kumppanuuden solmimisen jälkeen.
Palvelu: VuokraMyyntijohtaja, VuokraCMO
Samaan aikaan Snuupin toimistolla pohdittiin porukalla isännöintialan myyntiä. Miten toimialaa voisi uudistaa ja freesata? Miten isännöinnin myyntiä voisi kehittää? Onko asiaa edes ajateltu? Päätimme selvittää asian ja soittaa muutamalle isännöintiyhtiön toimitusjohtajalle.
Tuloksena yhteiseen pöytään päätyivät Isarvon toimitusjohtaja Marcus Johansson ja Snuupin operatiivinen johtaja Tiina Salminen.
- Olin vakaasti päättänyt uudistaa organisaatiomme myynnin ja etsimme kumppania, jonka kanssa voisimme saada tuulta purjeisiin. Snuupin hintapolitiikka oli järkevä ja kokonaisuudessaan ote tuntui enemmän henkilökohtaiselta, kuin muiden tarjoajien. Valintaperusteina oli markkinoinnin kohdistamisen muokattavuus ja auttamisen räätälöimismahdollisuudet, myös tarjous oli selkeä ja eroteltu. Ei ole kaduttanut päivääkään, tämä tuntuu luontevalta kumppanuudelta, Marcus Johansson kertoo.
Haasteet hyvin tavallisia ja tuttuja monelle
Vuonna 2020 toimitusjohtajana aloittanut Marcus kertoi Isarvon haasteista avoimesti. Isarvon tapa tarkastella asioita oli erilainen, mitä nykypäivän organisaatiossa ehkä pitäisi olla. Isarvon haasteita olivat mm.
- alhainen hit rate (voitetut vs. hävityt tarjoukset)
- resurssipula myynnissä
- tarjouskäsittely vanhanaikainen
- markkinointi vanhanaikaista eikä mitattavissa
Workshopista eväät tekemiselle
Porista matkaan lähtivät Tiina ja Johanna, määränpäänä Helsingin Kampissa sijaitseva Isarvon toimisto. Vastassa heitä oli Isarvon johtoryhmä. Kuuden tunnin aikana pureuduttiin yhdessä ongelmien taakse ja siihen, missä oltiin nyt. Ratkaisut syntyivät perusteluineen suhteellisen pian, sillä haasteet olivat paitsi selkeitä, myös ratkaistavissa. Osa haasteista oli myös heijastuksia toisistaan, kuten resurssipula myynnissä ja alhainen hit rate.
Ei ole kaduttanut päivääkään, tämä tuntuu luontevalta kumppanuudelta.
Nykytilan läpikäynnin yhteydessä johtoryhmä näytti valmisteilla olevaa Isarvon esitettä. 1,5 vuotta myöhemmin tilanne naurattaa Marcusta.
- Kyllähän meillä oli sellainen yritysesittely valmisteilla. Sitten tuli Tiina ja käytännössä repi sen kahtia silmien edessä ja sanoi, ettei tämmöistä voi lähettää, tämä on ihan kamala, Marcus nauraa.
Vastuu myynnistä kuuluu myyjälle – haastatteluista myyntiprosessin harjoitteluun
Isarvolla oli erityinen ongelma: myynti kuului pääasiassa kahdelle aluejohtajalle, joista toinen oli Marcus ennen toimitusjohtajaksi nousuaan. Pitkän ostoprosessin vuoksi myyjää ei ollut palkattu, eikä palkkaukselle nähty akuutteja perusteita. Myynti kuormitti jo valmiiksi kiireisiä ammattilaisia.
Myyntiin kaivattiin selkeyttä ja ryhtiä, johdonmukaisuutta ja johtamista. Snuupin rooli konkretisoitui myynnin osalta vuokramyyntijohtajan pestiin ja myynnin tukitoimenpiteisiin, kuten myyntiassistentin rooliin ja uusasiakashankintaan.
- Otimme Isarvolla ihan ensimmäisenä käyttöön asiakashallintajärjestelmän, joka olisi pyhitetty myynnille. Myyntitiimi muodostettiin haastatteluiden perusteella ja koulutimme heidät ratkaisukeskeisen myynnin pariin. Myynnin tehtävät poistettiin kokonaisuudessaan toimitusjohtajan pöydältä, sillä olemme vakaasti sitä mieltä, että tämän kokoisen yhtiön toimarilla on vähän muutakin tekemistä, vuokramyyntijohtajana toimiva Tiina toteaa.
- Myynnissä muutos on ollut merkittävä kumppanuuden solmimisen jälkeen. Meillä on nyt myynnin järjestelmät, myyjien määrä kasvoi, töitä uudelleen järjesteltiin, saimme mallit ja asiakirjat sekä myynnin prosessin vakioitua, Marcus komppaa.
Myyntitiimin muodostaminen — mitä mieltä ovat myyjät?
Myyntitiimin koostavat vastaavat isännöitsijät, joille nykypäivänä myynti on osa soljuvaa arkea.
- Ennen Tiinaa meidän myyntimme ei ollut kovin johdonmukaista tai organisoitua. Siihen on tullut ehkä se selkein muutos nyt, kun meillä on myyntijohtaja. Nyt tarkastelemme myyntiä säännöllisesti, saamme valmennusta ja käydään prosessia läpi, mikä on suunnaton etu myynnissä tällä alalla. Myynti ei tunnu ylimääräiseltä työltä, vaikka se onkin normaalin isännöinnin työn päälle tulevaa hommaa. Myyntijohtaja on meille selkeä taustatuki. Kun poistutaan omalta mukavuusalueelta, vaaditaan ammattilaista, joka vähän potkii eteenpäin, miltei 50 prosenttiin hit ratensa nostanut, Tampereen vastaava isännöitsijä Mikko Isoniemi kertoo.
- Nousin vastaavaksi isännöitsijäksi työn järjestelyiden puitteissa, kun entinen vastaavamme Matti pääsi keskittymään enemmän Isarvon auktorisointiin ja toiminnan kehittämiseen. Itselläni ei ole kokemusta myynnistä, vaikka myyntisihteerinä olen aiemmin ollut. Olin alussa ihan kauhuissani myyntityöstä, mutta itseasiassa tämähän on mennyt tosi hyvin. Olen tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa ja myyntihän on keskustelua, kertoo tiimin isoimman keskikaupan omaava Virpi Nikkanen Hyvinkää-Riihimäki-toimistolta.
Vuokramyyntijohtaja on töissä tiimiä varten
Vuokramyyntijohtaja on läsnä oleva, kuunteleva tuki ja suunnan näyttäjä myyntitiimille.
- Olen ihan hirvittävän ylpeä Isarvon tiimistäni. He ottivat minut todella hyvin vastaan ja koko poppoo on innostunut myynnistä, mikä näkyy tuloksissa. Raportoidessani toimitusjohtajalle ei tarvitse hävetä yhtään, vaan sinne mennään rinta rottingilla että ”katso, mitä tiimi on saanut aikaiseksi!” Henkilökohtaisia onnistumisia ja saavutuksia on tiimissä paljon, Tiina hymyilee.
Erityisesti kevät on isännöinnissä ruuhkaista aikaa, jolloin kiirepaniikki saattaa iskeä.
- Joskus tulee ruuhkatilanteita, ja silloin täällä meillä Snuupilla kootaan joukot auttamaan. Olen painottanut, että jos apua tarvitsee, sitä pitää pyytää ja osata ottaa myös sitten vastaan. Minun tehtäväni on pitää silmällä lukuja, varmistaa että porukka voi tehdä työnsä hyvin molemmilla tahoilla ja toimia kuuntelijana niin tiimille kuin johtoryhmällekin. Tiimi ei ole minua varten, vaan minä olen Isarvolla töissä tiimiä varten.
Markkinointiin raikasta tuulta ja seurattavuutta
Isoin muutos markkinoinnissa oli digiin siirtyminen. Isarvolta löytyi rohkeutta antaa Snuupille mahdollisuus myös Google-markkinoinnissa, jossa aiemmin oli ollut merkittäviä haasteita. Markkinointi onnistui erinomaisesti ja vanha jäi kokonaan pois. Markkinoinnin osalta tehtäväksemme muodostui kokonaisvaltainen markkinoinnin hoitaminen, tekeminen ja toteuttaminen, jota johtaa vuokraCMO Johanna Toikader.
- Aiemmin markkinoimme lehdissä ja käyntikorteilla. Näkyvyydessä oli isoja ongelmia vanhanaikaisuuden ja riittämättömän osaamisen vuoksi, emme saaneet perhekeskeisyyttämme tuotua esille tavalla, jolla halusimme. Uutena juttuna markkinoinnissa tuli mukaan seurattavuus, kohdennettavuus ja kustannustehokkuus on parantunut huomattavasti, Marcus summaa markkinoinnin muutoksia.
Brändiä raikastettiin, kotisivut uusittiin ja ostamisen prosessi selkeytettiin myös markkinoinnissa. Uutta raikastettua brändiä tuodaan esille oikeissa kanavissa, oikealla budjetilla ja oikealla tavalla. Kanavat tavoittavat päättäjät, viesti on oikeanlainen ja ulkoasu huomiota herättävä.
Näkyvyydessä oli isoja ongelmia vanhanaikaisuuden ja riittämättömän osaamisen vuoksi, emme saaneet perhekeskeisyyttämme tuotua esille tavalla, jolla halusimme.
- Kun ensimmäisen kerran otimme puheeksi Google-mainonnan Helsingissä, huomasin epäileviä katseita. Ne johtuivat täysin aiemmista kokeiluista Googlen kanssa, jota ei ollut tehnyt ammattilainen. Jälkeenpäin kun asiasta on puhuttu, ei ole harmittanut enää yhtään, että saimme tehdä mainontaa Googlen eri kanavissa, Johanna kertoo yhteistyön kulusta.
Alueellisia eroja ja toimialan omia haasteita
Myös alueelliset erot ”markkinointikylläisyydessä” (eli otimme alueelliset erot huomioon markkinoinnissa, yksi malli ei sovi kaikille alueille) tutkittiin ja otettiin huomioon strategiatasolla. Esimerkiksi Uudellamaalla postitse menneet flyerit tehosivat paremmin, kuin (myös kohtuullisen hyvin toiminut) digimarkkinointi.
Isännöinti on markkinoinnin kannalta katsottaessa melko hankala toimiala. Toimiala mielletään hyvin konservatiiviseksi ja kaavoihinsa kangistuneeksi. Haastetta toi markkinointiin tavoitteemme saada tätä mielikuvaa muutettua Isarvon kohdalla.
Kotisivujen uudistus auttoi rakentamaan raikasta kuvallista mainontaa Googlen mainosverkostoon, joka olikin kohtuu rohkea ja uusi malli tehdä mainontaa isännöintipalvelulle.
Kontaktointia tehtiin samanaikaisesti valitulle alueelle ja ”toinen toistansa tukien” markkinoinnin tulokset ovat olleet erittäin hyviä ja budjetti on myös pysynyt hyvin aisoissa!
Vuokrajohtajat mukana johtoryhmässä
Jotta tekemisen muutos tällä vauhdilla olisi mahdollinen, yhteistyön tulee olla tiivistä. Johtoryhmän jäsenten kanssa on avoimet ja luottavaiset välit.
- Snuupin väki on hallituksen työssä mukana luotettavana tiedontuojana, myynnin johtajana, kouluttajana, ajatusten herättäjänä ja markkinoinnin selkeyttäjänä. Henkilökemiat toimivat alusta lähtien, snuuppilaiset ovat mukavia ja iloisia ammattilaisia, Marcus kertoo.
- Usein kuulee johtoryhmässä sanottavan, että kysytään Snuupilta. Tietämykseni mukaan mielikuva muidenkin isarvolaisten joukossa on positiivinen.
Tekeminen kokonaisvaltaista, syväluotaavaa ja konkreettista
Marcus Johansson suosittelee Snuupia yrityksille, joissa ydinosaaminen ei ole markkinointi tai myynti, kaipaavat uusia näkökulmia ja alueita sekä mainonnan tehostamista.
- Koen itse, ja koemme johtoryhmässä, että olemme saaneet vastinetta investoinnillemme. Ammattilaisten tekemänä myynnin tukitoimet ja markkinointi ovat tehokkaampia ja se vapauttaa meille aikaa keskittyä ydinbisnekseemme, eli isännöintiin ja taloyhtiöiden arvon kasvattamiseen. Snuupin tapa toimia on suoraselkäinen ja reilu, sovitut asiat tehdään kuten on sovittu. Me saimme tästä sen ”potkun”, mitä ja miten pitää muuttua. Asioita ei jääty alussa myöskään jahkailemaan, vaan toimeen tartuttiin ripeästi, Marcus kehuu.
Nämä saappaat täytimme Isarvolla
- Vuokramyyntijohtaja
- VuokraCMO
- Myyntiassistentti
- Uusasiakashankkija – pre-sales
Mm. nämä toimet toteutettiin ensimmäisen vuoden aikana
- Asiakastyytyväisyystutkimus
- Myyntiprosessin luonti, jalkautus ja seuranta
- Myynnillinen markkinakartoitus + tarve-/mielipideanalyysi
- Myyntivalmennus
- Myynnin järjestelmän käyttöönotto ja jalkautus
- Myynnin viikkopalaverit
- Hylättyjen tarjousten tutkimus
- Google mainonta, useammassa Googlen kanavassa alueelliset erot huomioiden
- Printtimainonta
- Kotisivujen uudistus
Tulokset puhuvat puolestaan
Yhteistä matkaamme on takana 1,5 vuotta, jonka aikana tiiminä
- selkeytimme myynnin polkua
- tehostimme tarjouskäsittelyä
- nostimme hit ratea 18 prosenttiyksiköllä
- suunnittelimme ja toteutimme toimivan ja seurattavan markkinoinnin mallin alueelliset erot huomioon ottaen
- kuusinkertaistimme investoinnin arvon uusasiakasmyyntinä kymmenessä kuukaudessa