Sivustolla käytetään verkkokaupassa oleellisia sekä kolmannen osapuolten evästeitä. Kolmannen osapuolten evästeitä käytetään tilastojen keräämiseen sekä kävijän käyttäytymisen seurantaan, minkä avulla voimme parantaa käyttäjäkokemusta.
Myynti takkuaa, porukkaa ei kiinnosta. Aamulla töihin lähtö on samaa innostuksen luokkaa kuin hampaan repiminen ilman puudutetta. Liiketoimintaan vaikuttaa moni asia, mutta mahdatko murjottaa yrityksesi konkurssiin? Lue tämä, ennen kuin laitat lapun luukulle.
Liiketoiminnan lopettamiseen on monia syitä, useimmin sellaisia, joihin ei oikein voi itse vaikuttaa. Talouden vaihtelut, teknologian eteneminen, resurssipula, kilpailijat,.. Kaikkeen voi tietysti reagoida, mutta miten omat resurssit riittävät, onkin sitten ihan toinen juttu. Kumppaneita esimerkiksi markkinointiin tarvitaan, mutta hymy ei juurikaan missään käy enää valuuttana.
Yhtenä liiketoiminnan suuntaan vaikuttavana asiana on yllättäen johtamisen inhimillinen taso ja työilmapiiri. Kun liikevaihdon suunta on alaspäin, voi yleensä katsoa myynnin tekemisiä. Myynti itsessään ei kuitenkaan ole itseisarvoinen, vaan vaatii lihaa luiden ympärille.
Myyntiin vaikuttavat tekijät
Pahin virhe, mitä voit tehdä, on osastottaa yrityksesi kuolemaan. Tuo porukka tekee myyntiä, tämä porukka johtaa, nuo vastaavat asiakaspalvelusta. Osastottamalla tapat pienenkin innostuksen kommunikointiin. Tottakai suutari pysyköön lestissään, mutta jokaisella työntekijällä pitäisi olla prosessijatkumo selvänä ja kommunikaatioon ja tiedon tallentamiseen tarpeeksi hyvät työvälineet.
Esimerkkinä voidaan käyttää asiakaspalvelun, markkinoinnin ja myynnin kommunikaatiota. Jos markkinointi ei kerro myynnille potentiaalisesta asiakkaasta, miten ihmeessä myynti voi tästä myyntimahdollisuudesta tietää? Jos asiakaspalvelu ei kerro markkinoinnille, että viimeisin mainos heitti saavillisen sitä itseään tuulettimeen, miten markkinointi voi reagoida kohderyhmän toiveisiin?
Entäpä johto? Miten johto voi auttaa myyntiä, asiakaspalvelua tai markkinointia, jos johto ei tiedä mitä eri osastoilla ja asiakasrajapinnassa tapahtuu? Kommunikaatioon panostaminen unohtuu usein siinä kohtaa, kun mikroyrityksestä kasvaa pieni pk-yritys.
Mitä tapahtuu kotisivukäynnin jälkeen?
Karmea sanahirviö, ja ah niin loppuun kulutettu: prosessi. Puhutaan prosessikehityksestä ja prosessijatkumoista. Sanan sisältö on kuitenkin hyvin yksinkertainen: mitä tapahtuu sitten, kun.
Käytännössä siis: mitä tapahtuu sitten, kun meille tulee asiakas kotisivuille tai mitä tapahtuu sitten, kun myynti saa pakit. Koskaan ei saa olettaa, että kaikki henkilöstösi ihmiset tietävät ja ovat sisäistäneet asian.
Vinkki: kysy myyjältäsi, mitä hän tekee, jos saa tarjouksen myötä pakit asiakkaalta. Oikea vastaus ei nimittäin ole “en mitään”.
Erityisesti mikroyritysten kohdalla toimintamallin laatiminen saattaa vaikuttaa yliampuvalta, mutta mitäpä luulette, oliko Coca Colalla tai Googlella mututuntumalla heitetty myyntiorganisaatio? Joskus nämäkin yritykset ovat startanneet.
Ilmapiirillä on väliä
Yrityksen sisäinen ilmapiiri on täydellisesti suhteessa yrityksen menestykseen ja kasvukäyrään. Jos porukka tykkää olla töissä ja heitä motivoidaan säännöllisesti, on ”firman miehet ja naiset” yleistynyt luonnonvara.
Yrityksen edun eteen tehdään enemmän, mitä oma työsopimus käskee. Kommunikaatio pelaa, johto ei ole mystinen ryhmä henkilöitä, prosessit kulkevat sujuvasti ja henkilöstö toimii tiiminä. Jokaisella on vain oma vastuualue pompottaa vuorollaan palloa ja tieto siitä, kenelle se pallo seuraavaksi syötetään.
- Kun yritys menestyy, siellä johto toimii hyvin, myynti rullaa ja ilmapiiri on hyvä. Jos katsotaan niitä yrityksiä missä myynti ei kulje, yleensä työilmapiirikin on heikko, kertoi eräs verkostomme Executive-tason headhunter.
Yrityksessä, jossa on havaittavissa selvää kasvua, ei ole kuppikuntia, ei juoruta toisten selän takana, uudet työntekijät otetaan innolla vastaan ja kaikki ”osastot” keskustelevat keskenään.
Asiakaskokemuksen mittaaminen ja mikroyritykset
Asiakaskokemuksen laadun mittaaminen on tärkeää, ja mielestämme mitä pienempi yritys, sen tärkeämpää hyvä asiakaskokemus on. Huono asiakaskokemus tai ‑kohtaaminen voi nimittäin syödä yritykseltäsi useita kauppoja. Huonoon asiakaskokemukseen ei tarvita kuin se yksi asiakaspalvelija, jolla ei ole ihan selkeää käsitystä siitä, mitä tarkoittaa yhtiönne arvojen mukainen asiakaspalvelu. Etenkin toimialoilla, joilla kilpailu on kovaa, emme voi painottaa asiakaskokemuksen tärkeyttä tarpeeksi.
Asiakaskokemusta silti mitataan usein vain keskisuurissa ja suurissa yrityksissä esimerkiksi mysteerishoppaajan avulla. Miksi?
Tarvitsetko apua? Sparrausaika on varattavissa vuokra-CMO:n pakeille.