Sivustolla käytetään verkkokaupassa oleellisia sekä kolmannen osapuolten evästeitä. Kolmannen osapuolten evästeitä käytetään tilastojen keräämiseen sekä kävijän käyttäytymisen seurantaan, minkä avulla voimme parantaa käyttäjäkokemusta.
Google-mainonta onnistuu hoitamalla kampanjaa
- etusivu
- /
- Markkinointi
- /
- Google-mainonta onnistuu hoitamalla kampanjaa
Riittääkö, että Google-mainonta on tehty ja päivitetään muutaman kerran vuodessa? Eihän mainoksia nyt tarvitse hoitaa tai seurata? Väärin! Mainontaa tarvitsee hoitaa, optimoida ja tarkentaa jatkuvasti hyvien tulosten saavuttamiseksi.
Hyödynnä mainonnan data
Google-mainonta kerää dataa, jota tutkimalla mainonnan määreitä tulee osata muuttaa ja tarkentaa. Näillä muutoksilla kohdennamme mainontaa paremmin, saamme sivustoliikennettä varmemmin ostavilta ihmisiltä ja säästämme rahaa.
Ammattilainen seuraa dataa pidemmältä ajalta, ymmärtää muutokset isommassa kuvassa eikä tee hätiköityjä muutoksia tai ratkaisuja kahden viikon data perusteella.
Google-mainonta ja optimointi
Käytännössä mainonnan optimointi tarkoittaa hakusanatarkastuksia, toimimattomien ja liian laaja-alaisten hakusanojen poistamista, kohdistusten tarkennusta, alueiden tarkkailua, mainostekstien muutoksia, kuvien muutoksia jne.
Google-mainonnan optimointi on siis kaikkea sellaista työtä, joka tähtää nimenomaan asiakkaan etuun tällä kampanjatyypillä. Kampanjatyyppien erot, niiden tavoitteet sekä asiakkaan hakema hyöty kyseisestä kampanjasta pitää ymmärtää. Laaja-alaista ymmärrystä vaaditaan myös Googlen sekä ihmisten tavasta toimia erilaisissa tilanteissa.
Miksi Google-mainonta ja hoito kannattaa ostaa?
Onko sinulla oman työsi ohessa aikaa seurata Googlen alati muuttuvia säännöksiä? Tiedätkö mitä “kuvan” tarkoittaa? Ei, emme tarkoita kuvaa, vaan yhtä ainoastaan kokemuksen kautta tullutta ahaa-elämystä Googlen lähes mielivaltaiselta vaikuttavasta tavasta hylätä mainoksia.
Esimerkki: Kirjoitat blogin, jossa on lause ”Tämän avulla saat liiketoiminnastasi kokonaisvaltaisen kuvan.”. Teet blogiin johtavan Google-mainoksen, joka hylätään lääketieteellisin perustein. Mainosta ei hylätty huonosti tehdyn mainoksen vuoksi, vaan siksi, että blogissasi on sana ”kuvan”. Kuvan on jenkeissä nimittäin reseptilääke, ja lääkkeiden mainostaminen on kielletty. Mutta tämähän on suomeksi?! Ei auta.
Vaikka oma, itse tekemäsi kampanja toimisikin ihan hyvin, ammattilaisen tekemä luultavasti toimii silti paremmin, säästää rahaa, tuo parempia kontakteja ja samalla säästät aikaa siihen työhön minkä sinä osaat parhaiten.
Google-mainonnan ammattilainen uskaltaa kokeilla eri kampanjamalleja, kohdistuksia ja eri yhdistelmiä valuttamatta budjettia kankkulan kaivoon. Virheitäkin tehdään totta kai, niistä opitaan. Ei olla kuitenkaan “ryssitty kymppitonneilla” vaan kokeiltu, ja toimimattomana lopetettu.
Markkinointi ei kuitenkaan ole ihmeiden tekijä, myyjän pitää edelleen myydä, kartoittaa tarve ja olla aktiivinen kontaktissa. Kannattaa myös muistaa, että joillain aloilla nyt aloitettu markkinointi saattaa näkyä myynnissä vasta kuukausien päästä.
Markkinoinnilla varmistat sen, että olet ostavan asiakkaan tarjoamassa mukana silloin, kun päätöksiä “tehdään yksin”. Ostoprosessin ensimmäiset 70% nimittäin tehdään yksin, loput 30% tehdään yhdessä myyjäehdokkaiden kanssa.
Kirjoittanut
Johanna Toikander
Google-mainonta
Marketing Specialist