Sivustolla käytetään verkkokaupassa oleellisia sekä kolmannen osapuolten evästeitä. Kolmannen osapuolten evästeitä käytetään tilastojen keräämiseen sekä kävijän käyttäytymisen seurantaan, minkä avulla voimme parantaa käyttäjäkokemusta.
Maailmantilanne todellakin nappasi kurkkuotteen monesta alasta tänä vuonna, mikä meilläkin näkyi aika hurjana vaihteluna. Toisaalta strategiatyötä ja konsultointia oli paljon, mutta välillä tuntui siltä, että yritykset unohtivat myynnin ja markkinoinnin toimenpiteet kaiken suunnittelun alle.
Kirjoittanut: Tiina Salminen, operatiivinen johtaja, Snuup Oy
Maailma muuttui koronasta paljon ja sotatilanteet toivat omat kommervenkkinsä kentälle. Tuli hybridijohtamista, etäilyä, liiketoimintamuutoksia, henkilöstömuutoksia,.. Johtoryhmätyöskentelyn puolella nämä muutokset ovat näyttäytyneet suhteellisen sekalaisena sillisalaattina.
Strategiatyö on tärkeää tällaisessa tilanteessa, ja onkin ollut hienoa nähdä asiakkaidemme reagoivan muuttuvaan maailmaan herkällä korvalla ja ketterillä kehitystoimilla. Näissä ollaankin oltu kivasti mukana myynnin ja markkinoinnin systemaattisuutta kehittäen, kiitos luottamuksesta tässä kohtaa asiakkaillemme.
Kuten sanottu, maailmanmeno vaikutti myös meihin ja meidän liiketoimintamme painopisteisiin. Kontaktoinnissa nousi erityisesti tutkimustoimet strategiatyön avuksi – tutkimme siis paljon asiakasdataa. Näistä nostettakoon win/lose-tutkimukset, eli tutkimme, miksi kauppoja hävitään tai voitetaan, tai miksi asiakkaat irtisanovat sopimuksiaan. Näistä meille toimeksiannon antaneet yritykset ovat saaneet punaista lankaa myyntiin ja markkinointiin, kun he tietävät millaisiin kysymyksiin ja tulevaisuudentarpeisiin heidän tulee vastata.
Buukkausta tänä vuonna on ollut odotettua vähemmän, mikä aiheutti suoraan sanoen pientä tuulahdusta tuulettimesta. Buukkauksen vähyys ja muutenkin suhteellisen raskas alkuvuosi toi meille eteen tilanteen, jossa jouduimme valitettavasti luopumaan yhdestä työyhteisön jäsenestä, mikä oli hyvin raskas päätös. Näin työnantajana koen, että minä olen henkilökohtaisessa vastuussa työntekijöideni elannosta, ja voin kertoa, että irtisanominen toi unettomia öitä ja paljon itkettyjä itkuja. Onneksi tiet erosivat erinomaisen kannustavissa tunnelmissa, vaikka se haikeaa olikin – ja Markus on meille aina tervetullut lisä henkilöstöön, mikäli tilanteet muuttuvat.
Se onkin jännä, miten oma maailmankuva on muuttunut tässä hyvin rankan vuoden aikana. Johtajana stressi ei saa näkyä henkilöstölle tai asiakkaille, mutta kyllä minä tässä käden nostan, että ihan aina en ole onnistunut olemaan se iloinen ja kannustava esihenkilö tai yhteyshenkilö. Naulaan itseni pihakoivuun ja pyydän anteeksi. Onneksi kuitenkin meillä on erittäin korkea psykologinen turvallisuus ja asioista on voitu puhua työyhteisössä asioiden oikeilla nimillä. Itse olen ”kasvanut” hyvin toksisissa työkulttuureissa, joita en halua tänne meille Snuupille. Tästä haluan kiittää meidän työntekijöitämme, mutta myös meidän muita osakkaita, jotka kanssani kokoontuivat suunnittelemaan toimenpiteitä, kun itsellä loppui voimavarat ja keinot. Johtajana olen kovin tuore tapaus, vain kahdeksan vuotta vyön alla, kun taas hallituksemme kesken johtovuosia tulee varmasti kolmatta sataa.
Mutta niinhän sitä sanotaan, että ei ole epäonnistumisia, on vain oppimiskokemuksia.
Tästä vuodesta oppineena sanonkin, että vuosi 2024 painopisteet tulivat tämän hyvin kivuliaan synnytyksen kautta. Asiakkaidemme toimintaympäristöjen muutokset vaativat meiltä nyt erilaisia asioita, ja vaikka tulemmekin jatkossa tarjoamaan myös pieniä osakokonaisuuksia, tulemme painottamaan vuokrajohtajuutta ja tutkimuskulmaa enemmän.
Haluamme olla se kumppani, jonka luokse tullaan, kun halutaan strategisten päätösten tueksi dataa markkinasta ja asiakkaista. Haluamme olla se kumppani, jonka luokse tullaan, kun organisaation omat resurssit eivät riitä myynnin, viestinnän ja markkinoinnin systemaattiseen tekemiseen, suunnitteluun ja ylläpitoon. Asiakkaidemme palautteista voin päätellä, että ihan hakoteillä emme näiden halujemme kanssa ole.
Teimme tänä vuonna ensimmäistä kertaa NPS-tutkimuksen, joka kertoi meille aika mahtavaa tarinaa asiakkaidemme tyytyväisyydestä.
NPS:mme oli 80, mutta erityisesti mieltä lämmitti niiden asiakkaiden mielipide, jotka ovat meiltä poistuneet tai projekti päättynyt. He antoivat meille arvosanaksi 8,7, asteikolla 0–10! Yksi kommentti jäi erityisesti mieleen: ”Saako antaa arvosanaksi 12?”
Kuten Nikolai Sourcingin Rauli Ratasvuori sanoi referenssitarinassa, ”Yhteistyön sujuvuutta mitataan erityisesti siinä kohtaa, kun eteen tulee odottamattomia käänteitä.”. Kun kaikki sujuu hyvin ja jouhevasti, on mukavaa, mutta kyllähän ne aidot onnistumisen riemut tulevat vaikeuksien kautta.
Tähän luotan myös meidän tulevaisuutemme kanssa. Meillä on ollut rankka vuosi, takki on tyhjä ja takkikin taitaa olla jo hukassa, mutta vuosi 2024 tulee olemaan se, mikä meidän sisumme ja resilienssimme mittaa. Enkä minä ainakaan ole huolissani.
Isot kiitokset kaikille asiakkaillemme, työntekijöille, osakkaille ja kumppaneille vuodesta 2023 ja erinomaista Joulua <3
-Tiina