Sivustolla käytetään verkkokaupassa oleellisia sekä kolmannen osapuolten evästeitä. Kolmannen osapuolten evästeitä käytetään tilastojen keräämiseen sekä kävijän käyttäytymisen seurantaan, minkä avulla voimme parantaa käyttäjäkokemusta.
Facebookissa ja muualla somessa käydään kiivasta taistelua seuraajista ja tykkäyksistä arvontojen ja muiden tempausten avulla. Tiedätkö, mitä saat vaatia osallistumiseen?
“Tykkää ja voita! Tägää kaveri niin osallistut! Tykkää, jaa, seuraa, kommentoi, tägää kaveri, niin saat tämän paistinlastan.”
Ei näin.
Monet yritykset ja bloggaajat järjestävät arvontoja etenkin juhlapyhien aikaan. On lahjakortteja, matsilippuja, herkkuja tai kodintavaroita. Mitä saat laittaa osallistumisen ehdoiksi?
Vinkkaamme myös hyvät vinkit, miten saat huomiota somessa.
Facebookin arvontasäännöt
Säännöt ovat hyvin yksinkertaiset, ja helposti löydettävissä.
1. Vapauta Facebook vastuusta. Nykyään näkee aika useassa arvonnassa lauseen “Facebook ei ole osallisena arvonnassa”.
Suora lainaus Facebookin säännöistä:
- Jokaisen osallistujan on vapautettava Facebook kaikesta vastuusta; ja
- Mainoksen tai kampanjan on ilmoitettava, ettei Facebook sponsoroi, suosittele tai hallinnoi sitä millään tavalla, eikä se liity mitenkään Facebookiin.
2. Älä julkaise alastomuutta tai muuta loukkaavaa sisältöä. Tämä koskee myös tekstejä.
3. Arvontaan osallistuminen ei saa vaatia kaverin tägäystä tai julkaisun jakamista omalla/kaverin aikajanalla. Voit toki kysyä, kenen kanssa lähtisit leffaan. Tee kuitenkin selväksi, ettei osallistuminen vaadi kaverin tägäystä kirjoittamalla selkeät säännöt. Sallittua on vaatia:
- tykkäys
- kommentti
- sivuston tykkäys — tosin tässä kannattaa huomioida, etteivät kaikki sivustasi tykänneet välttämättä halua osallistua arvontaan.
Huomioi, että Facebook muuttaa näitä sääntöjä silloin tällöin, joten katso ajantasaiset säännöt Facebookin säännöt-sivulta.
Hyvä somekuva
Hyvällä kuvalla saat enemmän huomiota. Myös videot ovat suosittuja, ja niiden tekemiseen löytyy useita eri sovelluksia ja ohjelmistoja, myös ilmaisia. Snuup suosittelee Renderforestia, josta löytyy ilmainen versio, mutta maksullinenkaan ei hinnallaan päätä huimaa.
Hyvän kuvan tunnusmerkkejä on:
- selkeys, älä ymppää liikaa tavaraa yhteen kuvaan
- raikkaus tai ajankohtainen tunnelma
- henkilökuvat saavat huomiota enemmän
- ei liikaa tekstiä — mainoskuvan pinta-alasta saa olla tekstiä enintään 20% (maksettu mainonta). Tuotteen tekstejä ei lasketa.
Huom! Älä koskaan ota mainoskuviasi Googlesta! Tekijänoikeuslait edellyttävät, että sinulla on oikeus käyttää kuvaa. Erinomainen, ilmainen, kuvapankki löytyy esimerkiksi Pixabaysta. Siellä kuvat ovat vapaaseen kaupalliseen käyttöön, eikä nimeämistä edellytetä. Tarkista silti käyttöoikeudet ruudun oikeasta laidasta.
Puuttuuko kuvankäsittelyohjelma? Maksuton Canva on hyvä perusmarkkinoijan työkalu, ja se on superhelppo käyttää. Kokeile tästä »