Sivustolla käytetään verkkokaupassa oleellisia sekä kolmannen osapuolten evästeitä. Kolmannen osapuolten evästeitä käytetään tilastojen keräämiseen sekä kävijän käyttäytymisen seurantaan, minkä avulla voimme parantaa käyttäjäkokemusta.
Yrityksen arvot ovat asia, joiden on sanottu määrittelevän koko yhtiön toimintaa. Myös myynti tekee asioita yrityksen arvojen mukaisesti. Tämä ei kuitenkaan ole tarina arvojen tärkeydestä, vaan siitä, että arvot kolisevat arvottomuuttaan.
Tiedätkö sinä, mitkä ovat teidän yrityksenne arvot? Tietääkö sihteerinne, talonmiehenne, talouspäällikkönne, kuka tahansa? Väitän, että teilläkin on vähintään yksi, joka ei tiedä yrityksenne arvoja. Onko sillä kuitenkaan merkitystä?
Ei ole.
Tietäminen ja tekeminen ovat kaksi eri asiaa. Esimerkkinä, voit tietää, että työhyvinvointi on arvonne, mutta samaan hengenvetoon jätät tilaamatta sen ergonomisen hiiren, jota työntekijä pyytää. Jos joukossanne on yksikin, joka ei toimi arvojen mukaisesti, vuorovaikuttaessaan asiakkaiden ja kollegoiden kanssa hän vesittää sen tavoitteen, miltä haluatte yrityksenne näyttävän.
Jos arvoihin viittaavat sanat, sanaparit tai lauseet eivät ole menneet “sieluun asti”, ne kolisevat arvottomuuttaan, ollen vain korulauseita johtoryhmän seinällä.
Yrityksen arvot vai ohjenuora
Millä sitten on merkitystä? Sillä, että työntekijät ja johtajat ovat yhtä mieltä yrityksen toiminnan ohjenuorasta, tavoitteesta ja siitä, mikä on oikeasti tärkeää — ja toimivat päivittäisessä elämässään tämän ohjenuoran mukaan. Nämä voidaan tiivistää yhteen lauseeseen.
Arvot nimittäin ovat useassa yrityksessä kasa sanoja, jotka on opeteltu ulkoa — tai sitten ei. Ohjenuora taas on helpommin sisäistettävä “arvo”. Lause ja ajatus, jonka mukaan toimitaan.
Ehkäpä sen sijaan, että yrityksessä mietitään arvoja sanoina tai määritteinä, ne pitäisi miettiä yhtenä lauseena ja jatkumona. Ohjenuora on helpompi muistaa, mutta myös helpompi sisäistää.
Snuupin ohjenuora ja sen sisäiset arvot
Meillä mietittiin ihan porukassa, mitkä meidän arvomme ovat. Emme niitä keksineet, adjektiiveja tuli kyllä mutta kukaan ei osannut sanoa miten asiat välittyvät käytännössä. Hoksasimme, että eihän näitä tarvitse tai edes saa keksiä. Ne pitäisi tulla luonnostaan. Kysyimme, mikä meille on tärkeintä.
Kyllä, asiakkaat ovat meillä tärkeitä, mutta miten näytämme konkretiassa, mitä teemme asiakkaidemme eteen? Kyllä, joustavuus on meille tärkeää, mutta se on jo itseisarvo. Kyllä, rehellisyys on meille tärkeää, mutta niinhän sanovat monet muutkin?
Helpommin tuli ilmoille ohjenuora, eli juuri se lause ja aate, minkä mukaan töitä tehdään — tai ollaan tekemättä.
“Meille työntekijöidemme hyvinvointi on kaikkein tärkein. Se menee asiakkaiden, prosessien, hierarkian ja kaiken muun yli. Ilman hyvinvoivia työntekijöitä meillä ei ole tehokasta tiimiä. Ilman tehokasta tiimiä meillä ei ole tyytyväisiä asiakkaita. Ilman tyytyväisiä asiakkaita meillä ei ole liikevaihtoa. Ilman liikevaihtoa meillä ei ole yritystä, eikä niitä tyytyväisiä työntekijöitä.”
Mitä tämä meillä käytännössä tarkoittaa?
Työntekijöiden hyvinvointiin tähtääminen näkyy jo myynnissä. Myyntimme hakee meille vain sellaisia asiakkuuksia, missä tiedämme onnistumisen mahdollisuuden olevan vähintään hyvinkin kohtalainen. Tämä on myös etu myyntiputkessa oleville mahdollisille asiakkaille, emme siis rahanhimoissamme lähde edes tekemään sellaisia projekteja, joissa tiedämme, että onnistumisen ja jatkon mahdollisuudet ovat yhtä hyvät kuin lotossa voittaminen. Myös asiakkaiden persooniin katsotaan — kohtaako kemiat?
Hyvinvointi näkyy myös johtajuudessa. Meillä ei ole korkeampia palleja, ei johtajan huonetta, ei mikromanageerausta. Meillä jokainen esimiesasemassa oleva henkilö tekee aivan samoja töitä, kuin kaikki muutkin. Olemme varmoja siitä, että ilman käytännön kosketuspintaa arkisiin toimiin, emme voi kehittää toimintaa tai auttaa työntekijöitä onnistumaan.
Meillä buukkaajalla ei ole myöskään painetta tehdä tulosta elättääkseen perheensä, mikä tarkoittaa siis vain tarpeellisia, laadukkaita ja ajankohtaisia buukkeja. Halpa buukkaus tarkoittaa väistämättä, että jostain oiotaan tai joku saa vähemmän provikkaa. Pieni provikka = enemmän tapaamisia jotta buukkari voi maksaa kotona odottavat laskunsa. Voitte itse päätellä sen sadannen buukin laadun.
Toki meillä hassutellaan ja hullutellaan, pidetään taukoja, juodaan välillä lasit skumppaa ja muutenkin ollaan iloista sakkia, mutta työntekijämme ovat päivittäin kohtaamisissa asiakkaidemme kanssa. Ei riitä, että meillä johtaminen on kannustavaa, jos puolet työstä on hampaiden kiristelyä.
Mikä teidän ohjenuoranne on? Oletteko rohkeita sen suhteen?
Tarvitseko apua ohjenuoran löytymisessä? Ammattikyselijämme auttavat mielellään. Jätä yhteydenottopyyntö tästä, olemme yhteydessä mahdollisimman pian.
Form 429405164 to be rendered here.