Sivustolla käytetään verkkokaupassa oleellisia sekä kolmannen osapuolten evästeitä. Kolmannen osapuolten evästeitä käytetään tilastojen keräämiseen sekä kävijän käyttäytymisen seurantaan, minkä avulla voimme parantaa käyttäjäkokemusta.
Megatrendit: Ympäristövastuullisuus teollisuuden viestinnässä ja myynnissä
- etusivu
- /
- Markkinointi
- Myynti
- Yleinen
- /
- Megatrendit: Ympäristövastuullisuus teollisuuden viestinnässä ja myynnissä
Sitra julkisti uudet megatrendit vuoden 2023 alussa. Näissä näkyi erityisesti ympäristövastuullisuuden teemat mm. luontokadon merkeissä. Miten teollisuuden viestintä ja myynti tulisi mukautua nykypäivän vaatimuksiin, mitä hyötyä tästä on ja miten trendejä voi hyödyntää?
Sitra: Luonnon kantokyky murenee: Elämme keskellä ekologista kestävyyskriisiä. Ekologisella jälleenrakennuksella on kiire.
Megatrendit 2023:
- Luonnon kantokyky murenee
- Hyvinvoinnin haasteet kasvavat
- Demokratian kamppailu kovenee
- Kilpailu digivallasta kiihtyy
- Talouden perusta rakoilee
Teollisuus elää lähes jatkuvassa muutoksessa, oli kyseessä sitten geopoliittiset kriisit, talouden epävakaus tai työmarkkinat. Suomi on riippuvainen teollisuudesta, joten meidän tulee säilyttää se imago, joka alalla on saavutettu. Vastuullisuus, erityisesti ympäristövastuullisuus, on monissa keskusteluissa noussut aihe, eikä suotta.
Viestintä: Ituhippi vai kilpailukykyinen konepaja
Ympäristöasiat ovat valitettavasti leimaantuneet ”ituhippien höpinöiksi”. On hienoa kuitenkin nähdä erityisesti uuden sukupolven keskittyvän vahvasti ympäristövastuullisuuteen kilpailukeinona.
Ympäristövastuullisuutta arvostetaan ja osittain jo myös vaaditaan. Viestinnässä ympäristöteot ovat kuumaa tavaraan, esimerkiksi lattiajätteen kierrätys tai vihreä muovi ovat selkeästi kiinnostavampia aiheita eri kanavissa. Ylätason ”meillä on tämä ja tämä sertifikaatti ja olemme tosi ympäristövastuullisia” ‑höttö ei kuitenkaan riitä, vaan viestinnässä on mentävä konkretiaan. Mitä teette ollaksenne ympäristövastuullisia? Biojäteroskis kahvituvassa on hyvä alku, mutta voisiko asioita miettiä vielä edistyneemmin?

Käytän esimerkkinä ekologisen painotalon Plusprintin sosiaalista mediaa, joka vahvasti pyörii ekologisuuden teeman ympärillä. Toivoisin näkyväni samanlaista ”hypetystä” myös teollisuuden toimijoilta. Eräs asiakkaamme totesi toimijan ympäristövastuullisuuden vaikuttavan jopa kumppanivalintaan.
Myynti: Vastuullinen kestävä kumppani
Keskusteluissa teollisuuden asiakkaidemme ja heidän potentiaalisten asiakkaiden kanssa ympäristövastuullisuus tunnistetaan selkeänä kilpailukeinona nyt ja tulevaisuudessa. Sitra painottaa, ettei yksikään muutos ole itsessään ihmeitä tekevä, vaan kaikki trendit liittyvät vahvasti toisiinsa. Eräs oululainen toimitusjohtaja osuvasti sanoi, että kun meillä on tarpeeksi töitä, voimme hyvin. Tämä liittyy vahvasti Sitran toiseen megatrendiin, jossa hyvinvoinnin haasteet kasvavat.
Mikäli teollisuuden toimija ei kehitä, organisoi, suunnittele ja toteuta ympäristövastuullisuuttaan, he tulevat vääjäämättä jäämään kilpailussa alakynteen. Kun yhä useampi nuoremman sukupolven edustaja ottaa ohjat, (ympäristö)vastuullisuudesta tulee entistä kovempi kilpailukeino, joka näkyy myynnissä suorassa suhteessa.
Vaadi ympäristövastuullisuutta myös kumppaneilta
Yrityksillä, olivat ne sitten teollisuuden toimijoita tai vaikkapa tilitoimisto, on aina sidosryhmiä, joiden ympäristövastuullisuutta ei varmasti ole tullut ajateltua. Kun seuraavan kerran tilaat käyntikortit tai rollupit, mietitkö, miten painotalosi hoitaa vastuullisuuttaan? Entäpä logistiikkakumppaninne? Siivousyrityksenne?
Kouluttamalla, seuraamalla, kehittämällä, investoimalla nyt omaan toimintaan, satsaatte tulevaisuuteenne kilpailukykyisenä toimijana. Mutta – haastan sinua miettimään, voitteko olla vastuullisia, jos sidosryhmänne vastuullisuus on niin ja näin, tai ette ole ottaneet asiasta selvää? Vastuullisuuskysymyksissä hyvä kärjistetty esimerkki on vaateteollisuus, jossa toimittajien vastuullisuus niin työoloissa kuin ympäristöasioissakin voi ajaa yhtiön globaaliin boikottiin kuluttajien keskuudessa.
Me Snuupilla olemme osallistuneet vastuullisuushankkeeseen. Hankkeesta saatavaa vastuullisuussuunnitelmaa ja sen toteutumista meillä valvoo ympäristötekniikkaa lukenut, koulutettu jäteneuvoja Heli, jolta muuten saa myös konttorin jätekoulutuksia myös etänä. Meillä esimerkiksi ympäristöasioihin liittyen kierrätetään kaikki jäte, toimistomme on lähes paperiton, käytämme ympäristövastuullisia kumppaneita ja jopa toimiston siivousaineet ovat ympäristöystävällisiä.
Apua vastuulliseen viestintään ja myyntiin? Ota yhteyttä