Sivustolla käytetään verkkokaupassa oleellisia sekä kolmannen osapuolten evästeitä. Kolmannen osapuolten evästeitä käytetään tilastojen keräämiseen sekä kävijän käyttäytymisen seurantaan, minkä avulla voimme parantaa käyttäjäkokemusta.
Isännöinnin myynti murroksessa: Taloyhtiöiden hallituksen puheenjohtajilta selkeä viesti isännöintitoimistoille
- etusivu
- /
- Vuokrajohtajuus
- Yleinen
- /
- Isännöinnin myynti murroksessa: Taloyhtiöiden hallituksen puheenjohtajilta selkeä viesti isännöintitoimistoille
Haastattelimme yli tuhatta taloyhtiön hallituksen puheenjohtajaa. Tulokset kertoivat meille, että isännöinniltä vaaditaan nykyaikaisia toimintamalleja, joihin iso osa isännöintiyhtiöistä ei kuitenkaan vielä yllä. Kilpailu isännöintitoimistojen kesken kovenee, isot toimijat ostavat pieniä vallaten markkinaa. Miten yksittäinen isännöintitoimisto pärjää kilpailussa?
Taloyhtiöiden vaatimustaso kovenee
Taloyhtiöiden vaihtamishaluttomuuteen ei kannata enää tuudittautua. On havaittavissa selkeä trendi isännöinnin kilpailutukseen. Siinä pärjäävät ne isännöintiyhtiöt, jotka ovat johdonmukaistaneet myyntinsä ja markkinointinsa. Oli taloyhtiön motiivi sitten katsoa edullisempi hintataso tai parempi palvelu, on keskityttävä asiakkaiden pitämiseen.
Asumisen kustannukset ovat lisääntyneet merkittävästi, ja erityisesti kehä 3:n tällä puolella taloyhtiöt alkavat olemaan remonttien tarpeessa. On selvää, että isännöinniltä odotetaan nyt paljon.
Nyt on jokaisen isännöintitoimiston aika miettiä, miksi asiakkaat pysyvät, ja miksi lähtevät. Tästä saadaan helposti kuva juttelemalla omien isännöitsijöiden kanssa ja vetämällä johtopäätökset johtoryhmässä. Tämä kuva jää kuitenkin perin yksipuoliseksi. Yksikään isännöitsijä, kiinteistösihteeri tai muu asiakkaiden kanssa tekemisissä oleva ei tule sinulle myöntämään, että jätti vastaamatta viesteihin, tiuski asiakkaalle, mokasi kilpailutuksen tai ei neuvonut kokouksessa hallitusta tarpeeksi.
Tarvitaan asiakkaiden haastattelua, jotta kuva perälautavuodosta saadaan realistiseksi. Haastattelua kannattaa harvoin tehdä myöskään itse, sillä puolustuskannalla oleminen on lähes vaistonvaraista. Siksi ehkäpä sanonta ”On kolme totuutta: molempien osapuolten, sekä sitten se oikea.”
Hinta ei ole ensisijainen kilpailukeino, kertovat hallituksen puheenjohtajat
Olemme haastatelleet yli tuhatta taloyhtiön hallituksen puheenjohtajaa ja kysyneet heiltä muun muassa, mikä merkitsee isännöintiä valitessa. Vaikkakin kriteereillä oli paljon alueellisia eroja, oli hinnan osalta tulos selkeä: se ei yllä TOP3:seen.
Valtakunnallisesti tärkeimpinä koettiin luotettavuus ja asioiden hoitamisen varmuus. Näistä haettiin kokemuksia internetistä sekä suositteluiden kautta. Isännöintitoimistolle tämä tarkoittaa tarvetta olla digitaalisesti läsnä sekä huolehtia omasta brändistään ja maineestaan.
Toiselle sijalle sijoittuu valtakunnallisesti henkilökohtainen palvelu, mutta toisaalta myös digitaalisia ostamisen kanavia suosittiin myös paljon. Digipuolella nostettiin esiin esimerkiksi erilaisten dokumenttien tilaaminen, saunavuorot ja isännöinnin kautta saatavat sidosryhmäpalvelut (kuten siivous, remontointi). Isännöintitoimistolle tämä tarkoittaa sähköisten palveluiden kehittämistä.
Kolmannella sijalla on tavoitettavuus ja siihen liitännäisenä nopea kommunikaatio. Vapauttamalla aikaa arkirutiineista esimerkiksi tekoälyn avulla, saamme aikaan henkilöstötilanteen, jossa asiakaspalvelulle on aidosti aikaa. Isännöintitoimistolle tämä tarkoittaa nykyteknologian hyödyntämisen lisäksi asiakaspalvelullisen organisaatiokulttuurin edistämistä henkilöstön sisällä.
Huolehdi, että teillä aidosti toimii nämä asiat
Brändi ja mielikuva: Kiinnitä huomiota sisäiseen ja ulkoiseen brändiin. Sisäinen brändi tarkoittaa mm. toimintatapojanne, prosessien selkeyttä, osaamistasoa, palvelutasoa. Ulkoinen brändi tarkoittaa sitä mikä näkyy asiakkaille ja potentiaalisille asiakkaille, esimerkiksi kotisivut, Google-näkyvyys, keskustelupalstat, tunnettuus.
Asiakaspalvelu: Selkeytä, mitkä asiakaspalvelutilanteet kaipaavat henkilökohtaista palvelua ja mitkä voidaan siirtää digiportaaliin. Ovatko ohjelmistot puutteelliset? Onko myynnille oma CRM-ympäristö? Mikä on asiakasvaste palvelutilanteessa ja miten se vakiinnutetaan?
Työnantajamielikuva: Miksi ihmiset ovat teillä töissä? Millaisia haasteita he kohtaavat päivittäin? Rekrytointi helpottuu, kun taistellaan asiantuntijoista. Rekrytointia tarvitaan, vaikka ette haluaisi kasvaa – mitä tapahtuu, jos isännöitsijänne saa paremman työtarjouksen?
Isännöinti 2.1. haastaa isännöintiyritykset uudistamaan myyntikulttuurinsa hallitusti
Olemme kehittäneet isännöintialalle räätälöidyn konseptin, jossa uudistamme myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun kulttuurin. Konseptia on sovellettu jopa yhdeksänkertaiseen investointituottoon, mikä tarkoittaa isännöintiyhtiölle ei pelkästään hallittua kasvua, mutta myös parempaa ennustettavuutta, mainetta, näkyvyyttä, brändiä ja asiakastyytyväisyyttä. Toimistojen toimintamalleja yhtenäistetään paremman asiakas- ja henkilöstökokemuksen saamiseksi, rekrytointeja helpotetaan kehittämällä työnantajamielikuvaa.