Sivustolla käytetään verkkokaupassa oleellisia sekä kolmannen osapuolten evästeitä. Kolmannen osapuolten evästeitä käytetään tilastojen keräämiseen sekä kävijän käyttäytymisen seurantaan, minkä avulla voimme parantaa käyttäjäkokemusta.
Vaikka markkinoinnin tavoitteet ja niiden asettaminen riippuu yrityksen yleisistä liiketoimintatavoitteista ja markkinointistrategiasta, on olemassa kymmenen tavoitetta, joita jokaisessa johtoryhmässä tulisi käsitellä. Nämä kohdat vaikuttavat suoraan nimittäin viivan alle.
Brändin tunnettuus:
Tavoite: Lisätä brändin tunnettuutta ja parantaa sen asemaa markkinoilla. Mittaa vaikka brändin mainetutkimuksella (meiltä saa).
Liidien generointi:
Tavoite: Hakea uusia potentiaalisia asiakkaita ja kasvattaa liidikantaa. Mittaa kuukausittain tai kampanjakohtaisesti saapuvien liidien määrää. Ota huomioon myös outboundin tuottamat liidit, sillä outbound on yksi markkinointikeino (ja pirun tehokas sellainen).
Myynnin kasvattaminen:
Tavoite: Edistää tuotteiden tai palveluiden myyntiä ja lisätä liikevaihtoa. Mittaa myyntiputken tavaraa kuukausittain. Huomioi, että markkinoinnin tavoitteet pitävät sisällään muutakin, kuin myyntiä — ja muista myynnin vastuu myyntiluvuista!
Asiakasuskollisuus:
Tavoite: Parantaa olemassa olevien asiakkaiden sitoutumista ja säilyttää heidät pitkäaikaisina asiakkaina. Mittaa asiakastyytyväisyyttä (esim. NPS, meiltä saa) ja ns. perälautavuotoja (kuinka paljon asiakkaita lähtee).
Verkkosivuston liikenteen kasvattaminen:
Tavoite: Ohjata enemmän liikennettä verkkosivustolle ja parantaa siten konversioita. Muista katsoa muutakin lukua, kuin vain kävijöitä. Esimerkiksi sivustolla vietetty aika on suora indikaatio liikenteen laadusta. Mittaa vaikka Analyticsillä.
Sosiaalisen median sitoutuminen:
Tavoite: Kasvattaa seuraajamäärää sosiaalisen median kanavilla ja lisätä vuorovaikutusta yleisön kanssa. Mittaa sitoutumista (tykkäykset, kommentit, jaot, klikit, seuraamiset)
Kustannustehokkuus:
Tavoite: Parantaa markkinointikampanjoiden tai ‑strategioiden kustannustehokkuutta. Mittarina toimii parhaiten CAC (Customer Acquisition Cost), eli jaa markkinointikampanjoiden kustannukset hankittujen asiakkaiden määrällä. Taso Vaikea: pitkät ostoajat 😉
Uusien markkinoiden avaaminen:
Tavoite: Laajentua uusille markkina-alueille tai kohderyhmiin. Mittarina toimii aika hyvin uusien asiakkaiden osuus markkinoilla, eli seurataan uusien markkinoiden osuutta kokonaismyynnistä. Muista luoda markkinapotentiaalilaskelma (apua saatavilla).
Kilpailuedun vahvistaminen:
Tavoite: Korostaa yrityksen kilpailuetuja ja erottuvuutta kilpailijoista. Mitata voidaan vaikka tekemällä kilpailija-analyysiä, eli verrataan omaa brändiä kilpailijoihin.
Mainoskulujen ROI:
Tavoite: Saavuttaa hyvä tuotto markkinointiin käytetylle sijoitukselle (ROI). Mittaa laskemalla, paljonko voittoa kampanjasta kertyi suhteessa kuluihin.
Lisävinkki:
Mittaamiseen vielä sellainen vinkki, että kannattaa tutustua Reach, Act, Convert ‑tason markkinoinnin tapoihin ja mittaamiseen. Markkinoinnin tavoitteet on syytä pitää oikealla tasolla, usein mennään oikotietä ja mitataan vain konversioita asiakkaiksi tai liideiksi. Ennen konversiotasoa meillä on kuitenkin esimerkiksi reach-taso, jolla tehdään tunnettuutta ja brändiä läheisemmäksi ostajalle. Vähän kuin ensikättely ja small talk. Tätä voidaan mitata vaikka verkkosivuston liikenteen määrällä ja laadulla.
Jutellaanko markkinoinnin ja myynnin tavoitteista? Kaipaatteko mittaristoa? Varaa kalenteriaika Tiinalta