Sivustolla käytetään verkkokaupassa oleellisia sekä kolmannen osapuolten evästeitä. Kolmannen osapuolten evästeitä käytetään tilastojen keräämiseen sekä kävijän käyttäytymisen seurantaan, minkä avulla voimme parantaa käyttäjäkokemusta.
Mainostoimiston käyttäminen liiketoiminnassa on hyvin yleistä ja tuttua. Ulkoistettu markkinointipäällikkö tai markkinointijohtaja onkin sitten suhteellisen uusi juttu. Markkinointipäällikön vuokraaminen onnistuu, kun muutama juttu on kohdallaan.
Markkinointipäällikön tai markkinointijohtajan vuokraaminen, eli CMO-palvelun ostaminen, on suhteellisen riskitön tapa hoidattaa markkinointiasiat. Prosessi hyvin toteutettuna itsessään ei eroa sisäisen markkinointipäällikön rekrytoinnista, etenkään näin hybridiaikana. Työsopimuksen tilalla on vain sopimus kahden yrityksen välillä, mikä taasen tuo esimerkiksi riskihelpotusta esimerkiksi sopimuksen päättämiseen. Sen itsensä osuessa tuulettimeen, VuokraCMO:ta ei tarvitse kammeta ulos YT-neuvotteluin, vaan ilmoitus sopimuksen päättämisestä riittää.
CMO sopimus
Sopimuksessa, tai paremminkin sen liitteissä, yleensä sovitaan, millaisia tehtäviä CMO tekee ja millaiset resurssit hänellä on käytössään.
Resursseilla tarkoitetaan
- rahallinen budjetti (vuoden markkinointibudjetti)
- ajallinen budjetti (esim. 40h/kk)
- tiimi (onko johdettavia)
- aiemmat materiaalit (ohjeistukset, grafiikat)
- työkalut (kotisivuanalytiikka, sähköpostiviestintä, puhelinnumero, erilaiset apit ja softat)
Joissain tapauksissa CMO:lle annetaan vapaat kädet ja kansiollinen erilaisia materiaaleja, mikä sekin on ihan fine. Ensimmäinen kuukausi menee kuitenkin perehtyessä.
CMO:n perehdytys
Kuten aina, kun uusi henkilö astuu palvelukseen, myös sopimusjohtaja tulee perehdyttää. Mieluiten lähitoteutuksena esimerkiksi viikon jakso toimistollanne, mutta myös etäperehdytys onnistuu kokeneelta CMO:lta erinomaisesti. Lähitapaaminen kannattaa kuitenkin suunnitella suht pian, jotta poistetaan kahden organisaation tuntua tilanteesta.
CMO:n perehdytyksessä voidaan käydä läpi esimerkiksi
- organisaatiorakenne
- aiemmin tehdyt asiat
- vastuullisuussuunnitelma
- liiketoimintastrategia
- ihmiset
- lähitulevaisuuden tapahtumat
Johdon tuki CMO:lle
Johdon tuki ja luottamus CMO:lle tulee näkyä yrityksen arjessa. Koska sopimusjohtajana toimiva henkilö on vielä hyvin outo käsite ja helposti verrattavissa mainostoimiston toimintaan, yritysjohdon tapa käsitellä ulkoistettua resurssia on kriittinen. Henkilöstön ja erityisesti eri toimistojen suhtautuminen ulkoiseen CMO:hon vaikuttaa koko sopimuksen toimivuuteen.
Johdon tulee kohdella CMO:ta, kuin omaa henkilöstöä. Jättäisitkö palkatun uuden markkinointi-ihmisen kutsumatta tykypäiviin, pikkujouluihin tai henkilökunnan koulutuksiin? Et. Miksi tekisit niin sitten koko viestinnästänne vastaavalle henkilölle, joka eroaa palkatusta markkinointipäälliköstä vain sopimustyypillä?
Ole kiinnostunut markkinoinnista ja viestinnästä
Markkinointi ja viestintä käsittävät esimerkiksi sosiaalisen median presenssin, asiakasviestinnän ja rekrytointiviestinnän. Kun CMO on yrityksessä ”sisällä” ja töitä tehdään johdon sekä henkilöstön kanssa tiiminä, paletti toimii.
CMO ei kuitenkaan rasita henkilökuntaa tai johtoa palkattuun markkinointipäällikköön verrattuna yhtään enempää. Joskus järjestetään esimerkiksi kuvauspäiviä yritysvideota varten, joskus vastaillaan työnantajabrändin kyselyyn.
Anna palautetta, ehdota, ideoi, kutsu CMO vaikka kuukausittaiseen johtoryhmäkokoukseen. Kerro CMO:lle, mitä kaipaatte, mihin olette menossa, mitä tulevaisuuden suunnitelmia teillä on. Vain heijastamalla markkinoinnin tehtävät liiketoiminnan strategiaan, vältetään irtonainen viestintä.
Kenelle CMO sopii ja mitä se maksaa?
Olemme olleet markkinoinnin ulkoistusyksikkö erilaisille organisaatioille mitä erilaisimpiin tarpeisiin. Pienemmät organisaatiot kaipaavat vain jonkun, joka päivittää somekanavia ja hoitaa Google-mainontaa, hieman isommat organisaatiot kaipaavat enemmän budjetointia, suunnitelmallisuutta, viestintää ja näkemystä perustekemisen lisäksi.
CMO-palvelun kulurakenteesta voit lukea täältä
Tarvetta markkinointityypille? Varaa aika joko myynnin kalenterista tai keskustele vuokraCMO:n kanssa.