Sivustolla käytetään verkkokaupassa oleellisia sekä kolmannen osapuolten evästeitä. Kolmannen osapuolten evästeitä käytetään tilastojen keräämiseen sekä kävijän käyttäytymisen seurantaan, minkä avulla voimme parantaa käyttäjäkokemusta.
VuokraCMO: Mistä on kyse ja mitä se maksaa?
- etusivu
- /
- Markkinointi
- Vuokrajohtajuus
- Yleinen
- /
- VuokraCMO: Mistä on kyse ja mitä se maksaa?
Oikeanlaisen kohderyhmän tavoittaminen on yksi tärkeimmistä yrityksen hengissä pysymisen kulmakivistä. Aikaa tai osaamista markkinoinnille ei kuitenkaan aina ole ja helposti ostetaan sieltä sun täältä mainoksia sen kummemmin asiaa ajattelematta. VuokraCMO on hyvä ratkaisu, kun kaivataan osa-aikaista markkinoinnin kapellimestaria.
Mitä vuokraCMO tarkoittaa?
VuokraCMO on tulosvastuullinen markkinoinnin (ja myynninedistämisen) ammattilainen tai ammattilaisten tiimi, jolla on jo kokemusta taustalla. CMO tarkoittaa Chief Marketing Officeria, eli suomeksi markkinointijohtajaa/-päällikköä. CMO on siis vuokrajohtaja, joka kuluttaa penkkiä vain tarvittaessa.
Mitä vuokraCMO tekee?
Vuokrattu markkinointijohtaja tekee niitä asioita, mitä sinä et ehdi, osaa ja/tai jaksa. Hän tekee markkinoinnin budjetin, päivittää nettisivuja, ostaa mainokset, vahtii liidikoneistoa, muodostaa ja käynnistää kampanjat, päivittää sosiaalista mediaa ja paljon muuta, mitä yhdessä sovitte hänen pöydälleen kuuluvan. Yleensä hän myös käy johtoryhmän kokouksissa vähintään kerran kvartaalissa kertomassa markkinoinnin kuulumiset (toki kuukausiraportti tulee tavalliseen tapaan).
Mitä vuokraCMO maksaa?
Yksinkertainen vastaus on: vähemmän kuin CMO-tason markkinointiammattilaisen palkkaaminen. Snuupin CMO laskuttaa työstään tuntityönä toteutuneiden tuntien mukaan. Tuntimäärät sovitaan sopimuksessa tarpeen mukaan esimerkiksi 20h / kk.
Palvelun myötä teemme yksinkertaisen markkinoinnin kulubudjetin, jossa on myös CMO-tunnit eriteltynä. Budjetti voi näyttää esimerkiksi tältä (esimerkkikuvassa PK-yrityksen kolmen kuukauden kulubudjetti, joka aidossa laskelmassa jatkuisi joulukuulle saakka).

Vuokrajohtaja tarkkailee kuukausittain budjetin kulumista. Tyypillisesti markkinointibudjetti lasketaan mukaan koko yrityksen liiketoiminnan budjettiin, jolloin CMO voi sopimuksen näin salliessa käyttää käyttämättä jäänyttä budjettia myöhemmin esimerkiksi isomman kampanjan tekoon. VuokraCMO:n tunteihin ei kuulu ostopalvelut, kuten lehtimainokset tai Google-markkinoinnin mediabudjetti. Nämä ovat silti kuluja, jotka tulisivat joka tapauksessa henkilön palkan päälle.
Vuokrajohtajuus vs. palkkaus
Vuokrajohtajuuden etuja ovat joustavuus, kustannustehokkuus ja kokonaisen tiimin ammattitaito yhden ihmisen sijaan. Meillä Snuupilla VuokraCMO käyttää hyväksi tiimin osaamista ja tunnit voidaan jakaa esimerkiksi sisällöntuottajan, Google-asiantuntijan ja tutkimusraportoijan kesken. VuokraCMO on siis tilattava palvelu yhden ihmisen palkkaamisen sijasta.
VuokraCMO saattaa myös saada mm. lehtimainoksista mediatoimistoalennuksia, joita palkattu markkinointijohtaja/-päällikkö ei saa. CMO:n verkosto on laaja, hänellä on tutut myyjät ja valmiiksi kilpailutetut (laatu vs. hinta) kumppanuudet.
Vuokrattu markkinointijohtaja tekee myös mielellään töitä asiakasyrityksen tiimin kanssa, erityisesti myynnin kanssa. Usein käykin niin, että CMO on enemmän osa omaa tiimiä, kuin ulkopuolinen asiantuntija.
Kenelle vuokraCMO sopii?
Nimitys saattaa helposti kuulostaa siltä, että CMO sopii vain isoille yrityksille, mutta vuokrattu markkinointijohtaja sopii minkä kokoiselle yritykselle tahansa. Suosittelemme kuitenkin minimissään 10h/kk, jolla voidaan jo selkeyttää markkinointikustannuksia, karsia turhia markkinointikanavia, vastata markkinoinnin myyntipuheluihin, kirjoittaa blogi kuukaudessa ja päivittää sosiaalista mediaa. Alhaisimmillaan markkinoinnin apukädet katsovat esimerkiksi Google-kampanjan perään pari tuntia kuukaudessa (kyllä, niitä kampanjoita kuuluu huoltaa ja hoivata, aivan kuten autoa).
Tyypillisin VuokraCMO:n asiakas on kasvuyritys. Erityisesti kasvuyrityksissä kannattaa CMO:ksi valita myyntiä ymmärtävä henkilö tai tiimi.
Toinen tyypillinen ryhmä ovat vakavaraiset PK-yritykset, jotka tavoittelevat parempaa viestintää, kustannustehokasta ja järkevää markkinointia sekä brändin raikastamista.
Kiinnostuitko?
Olisiko vuokraCMO se, mitä etsitte?
Voit varata maksuttoman 30min sparrausajan klikkaamalla alla olevia linkkejä. Mietitään yhdessä, miten voimme olla teille avuksi.
Tiina (liidikoneistot, strategia, sisällöntuotanto)
Johanna (markkinoinnin selkeytys, kanavat, Google-markkinointi)

Sinua saattaa kiinnostaa..
Vuokra CMO
VuokraCMO kuluttaa penkkiä vain tarvittaessa! Markkinoinnin kulut, kanavat ja tavat järjestykseen.
Liidejä kotisivuilta
Leadfeeder tunnistaa yrityskäyttäjät ja tuottaa liidejä myynnille. Lue, kenelle LF mielestämme sopii!
Uudet kotisivut
Kaipaavatko verkkosivut päivitystä? Uusimme nettisivut, asennamme rajapinnat ja koulutamme teidät käyttämään sivujanne.