Sivustolla käytetään verkkokaupassa oleellisia sekä kolmannen osapuolten evästeitä. Kolmannen osapuolten evästeitä käytetään tilastojen keräämiseen sekä kävijän käyttäytymisen seurantaan, minkä avulla voimme parantaa käyttäjäkokemusta.
Parhaimmillaan buukkaus on osa toimivaa myynnin ja markkinoinnin koneistoa, pahimmillaan se vahingoittaa mainettanne ihannekohderyhmässänne. Osta vastuullisesti, älä hinnan perässä. Vaadi laatua, älä määrää.
Kirjoittanut: Tiina Salminen
Buukkaus jakaa mielipiteitä, eikä näemmä turhaan. Tein kyselyn LinkedInissä kesäkuussa 2021: Oletko joutunut väkisinbuukkauksen uhriksi? Kyselyn lopputulos sai vihan kuohahtamaan. 49% kyselyyn vastanneista on kokenut väkisinbuukkausta. Vastaajia oli 417, eli enemmän kuin pienessä markkinakartoituksessa.
Mitä on väkisin buukkaus ja miksi sitä ilmenee?
Väkisin tehty buukkaus on harvoin myyntipotentiaalinen. Vaikkakin jotkut osaavat sanoa “ei”, aika usein sanotaan, että soita myöhemmin, laita sähköpostia, no voihan se tulla käymään. Inttämistä, lahjontaa, ja kyllä — ihan suoraan huijausta löytyy. Tapaamisia on “sovittu” mm. henkilön kanssa, joka ei ole edes yrityksessä töissä.
Yhdellä lauseella: väkisin buukattu tapaaminen ei ole tehty teidän etu silmissä.
Taustalla voi olla mitä vain. Yleensä kyseessä on sairaalloisen tulosorientoitunut yrityskulttuuri. Myös löysiin buukkeihin kannustavat palkkausmallit ja huono johtaminen ovat yleisiä syitä.
LinkedIn-postauksen kommenteista löydät mitä hurjimpia tarinoita. Kannattaa käydä lukemassa.
Näin väkisinbuukkaus vahingoittaa yritystäsi
Henkilö, jolle buukkari on soittanut, on ollut soittolistalla syystä: hänen edustama yritys kuuluu kohderyhmäänne (mikäli prospektointi on tehty oikein). Mitä veikkaat, millainen mielikuva potentiaaliselle asiakkaallesi jää teistä, jos buukkaaja on suostutellut asiakkaan ottamaan tapaamisen vaikkapa lahjomalla suklaalevyllä? (Tositarina muuten) Tai inttänyt niin kauan, että asiakas ottaa tapaamisen päästäkseen eroon soittajasta? Brändityötä tehneenä voin kertoa, ettei ihan hirvittävän hyvää tee maineellenne omassa kohderyhmässänne.
Jos brändin ja mielikuvan saanut kolaus ei vielä vakuuta sinua, mietitäänpä numeroissa. Koska jokainen yritys on erilainen, annan sinulle yksinkertaisen laskukaavan turhien buukkien hinnasta. Laskukaava on toki kovin mustavalkoinen, mutta antanee sinulle hyvän kuvan kuluista.
- Myyjän kulut / tunti * tapaamiseen käytetty aika (vinkki: laske myös valmistautuminen, kirjaukset, sähköpostien kirjoittaminen, ajomatkat)
- + buukin hinta
- * turhat tapaamiset
Joko mietityttää?
Ilmainen vinkki muuten tähän kohtaan: Meillä Snuupilla käytetään Clockify-järjestelmää työtuntien seuraamiseen. Näkee aika näppärästi, mihin aikaa kuluu ja kuinka paljon. Peruslisenssi on ilmainen, eikä maksullinenkaan konkurssiin vie. Tsekkaa Clockify tästä.
Näin vältät huonon buukkauksen ostamisen
Disclaimer alkuun: nämä ovat vinkkejä — eivätkä takaa 100% ostamisen onnistumista. On kuitenkin muutama juttu, mitkä sinun tulee huomioida buukkausta ostaessasi:
- Pyydä referenssejä. Niiden ei tarvitse olla alaltasi — buukkauksen perussäännöstö toimii alalle kuin alalle. Toki toimialatuntemus on erittäin paljon eduksi.
- Katso sopimus erityisen tarkasti. Huomioi pikkupräntit. Vaadi kirjallisena kaikki kulut ja kuinka pitkäksi aikaa sopimus sinut sitoo.
- Odota näkemystä ja ajatuksiesi haastamista. Hyvä buukkausfirma auttaa sinua koko myyntisi läpi, joskus vähän enemmänkin.
- Kysy, saatko käyttöösi puhelunauhoitteet. Tämä vähentää merkittävästi väkisinbuukkauksen riskiä ja auttaa myyjääsi valmistautumaan tapaamiseen.
- Mieti, onko perusbuukkaus sittenkään oikea ostos. Olisiko markkinakartoitus parempi? Markkinakartoituksessa keskitytään enemmän markkinan ostopotentiaaliin, kuin tapaamisen sopimiseen. Tapaaminen sovitaan, mikäli asiakkaalla on aito tarve. Myös raportointi on laajempi.
- Pyydä ammattilainen apuun ostamisessa. Myös meiltä voit kysyä apua kilpailutukseen.
- Älä osta heti halvinta. Tämä ei tarvinne selitystä?
- Sovi viikkopalaverit tai vähintään kuukausipalaverit. Kuunnelkaa nauhoitteita ja tarkastelkaa kohderyhmää, tukevaa markkinointia ja myynnin sykliä. Buukkausfirma on kumppani, ei ulkoistettu ongelmanpoistaja.
Muutetaanko yhdessä maailmaa?
Meillä täällä Snuupilla on haave. Se on sellainen haave, ettei meidän enää koskaa tarvitsisi kuulla yhtäkään vihaa kuohuttavaa tarinaa surkeista buukkauskokemuksista. Se on sellainen haave, ettei meidän tarvitsisi valaa uskoa buukkauksen toimivuuteen. Se nimittäin oikeasti toimii, kun se tehdään oikein. Lue vaikka Reiferin tarina.
Buukkifirman johtajakollega, vetoan sinuun. Tarjoa asiakkaille sitä mitä he ostavat: myyntipotentiaalisia tapaamisia. Löydä selkärankaa ja moraalia sen verran, että sanot ei, jos et voi asiakasta auttaa. Tee laadunvalvontaa ja kuuntele puheluita. Turhat tapaamiset vahingoittavat niin sinun yrityksesi mainetta kuin koko alaamme.
Buukkauksen ostaja, vetoan sinuun. Osta laatua, älä määrää. Tavoitteita voi olla, mutta niitä ei saa tehdä täyteen vain täyttämisen ilosta. Ota mieluummin muutama hyvä vähemmän, kuin enemmän huonoja. Anna buukkiyrityksen myyjän ja asiakasvastaavasi tehdä työnsä kanssasi. Anna hänen keskustella, etsiä, prospektoida kanssasi yhdessä. Vaadi puhelunauhoitteita (kyllä, ne on saatavilla..) tai niiden yhdessä kuuntelua. Tunne buukkaajasi. Hän edustaa yritystäsi kohderyhmässä, jonka sinä olet kertonut olevan teille ihanteellinen.
Loppusanat
Tarvitsetko apua lukujen aukilaskemiseen? Voidaan katsoa niitä yhdessä — luottamuksella. Autan ostamaan paremmin nykyiseltä kumppaniltanne tai voin kertoa sinulle meidän tavastamme buukata.
Varaa aika ilman myyntiodotuksia täältä.
Kirjoittanut
Tiina Salminen
Sinua saattaa kiinnostaa myös..
Buukkaus ja liidituotanto
Meille kontaktointi ja buukkaus on enemmän, kuin tapaamisen tekemistä.
Testissä: Leadfeeder
Oletko miettinyt, miten saat kotisivuilta enemmän liidejä myyntiin tai vaikkapa buukkaukseen? Leadfeederin avulla tunnistat yritykset ja näet selailuhistorian. Lue, kenelle Leadfeeder meidän mielstämme sopii ja nappaa vähän parempi testijakso käyttöösi ilmaiseksi.
Vuokra-CMO
Snuupin vuokra-CMO kuluttaa penkkiä ja euroja vain tarvittaessa. Hoidata koko markkinointisi tulosvastuullisella ammattilaisella. Saatavilla myös vuokramyyntijohtaja.